שיקום וטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום תסמונת התעלה הקרפליתתסמונת התעלה הקרפלית היא תסמונת שמתפתחת על רקע לחץ המופעל על העצב המדיאני, הממוקם בתעלה הכפית בשורש כף היד, האחראי לעצבוב מוטורי ותחושתי של האגודל ושלושת האצבעות הסמוכות אליו. התסמונת באה לידי ביטוי בתחושות של נימול בכפות הידיים כשלעתים יורגשו גם כאבים באזור הכתף והזרוע.

בדרך כלל בשלב הראשון התסמינים יופיעו בשעות הלילה בעיקר באגודל, באצבע ובאמה וייתכן מאוד שהנימול יגרום לחולה להקיץ משנתו במהלך שעות הבוקר המוקדמות.

בשלבים מאוחרים יותר, ההירדמות של היד עלולה להתרחש גם במהלך שעות היום בעת ביצוע פעולות שונות כמו נהיגה לצורך העניין או לאחר פרק זמן מסוים שבו היד לא תהיה בשימוש.

ללא טיפול מתאים וללא התייחסות רפואית, בדרך כלל התסמינים הולכים ומחמירים כך שתחושת הנימול הופכת לכרונית וקבועה. בעקבות זאת השרירים הממוקמים בכרית האגודל הולכים ונחלשים ותיתכן אף הידלדלות שלהם על רקע שימוש מופחת. במצב זה נפגעת המוטוריקה העדינה כך שהחולים עלולים לסבול מקושי ברכיסת כפתורים, בהדפסה, באחיזה של חפצים ועוד.

מה הן מטרות העל של התהליך השיקומי?

  • הקלה על הסימפטומים במידת האפשר – הכאב ותחושות הנימול הן התלונות העיקריות של הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית ולפיכך חלק ניכר מהתהליכים אותם עובר המטופל בתהליך השיקום מיועדים לגרום להחזרת התחושה ולהפחתת הכאבים.
  • הגברה של כוח השריר והגדלה של טווח התנועה – הפגיעה בכוח השריר וההקטנה של טווח התנועה מנהלות יחסי גומלין הרסניים ומשפיעות זו על זו באופן הדדי. לפיכך מטרת השיקום היא בין היתר לשפר את כוח השריר ולהגדיל את טווח התנועה במקביל.

אילו אלמנטים מרכיבים את התהליך השיקומי?

להלן מספר אלמנטים המרכיבים את התהליך השיקומי המתאים עבור הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית:

  • עיסוי ידני – אחת הדרכים הנפוצות ביותר בהן נהוג לטפל בבעיה היא עיסוי ידני ממוקד, המבוצע באזור התעלה הקרפלית. עיסוי ידני מקצועי הוא כזה שלא גורם לכאב, אך מצליח לגרום להאצת זרימת הדם לאזור. בדרך כלל המטפל ילמד את המטופל כיצד לבצע את העיסוי באופן עצמאי.
  • אולטרסאונד וגירוי חשמלי – על ידי שימוש באולטרסאונד וסוגים שונים של ציוד לגירוי חשמלי ממוקד, ניתן לטפל במצבים של דלקת מקומית, בצקת, נפיחות וכאבים בתעלה הקרפלית.
  • הידרותרפיה – טיפול המבוצע בעזרת זרמים ממוקדים של מים חמים ופושרים, המשמש פיזיותרפיסטים רבים בפעולות השיקום של הסובלים מהתסמונת. בדרך כלל הטיפול מבוצע באמצעות ציוד מיוחד שמאפשר להתאים את עוצמת הזרם ואת טמפרטורת המים לפי הצורך ולפי הסבילות של המטופל.
  • התאמה של קיבוע ייעודי – במהלך השיקום ייתכן מאוד שיתאימו למטופל סד קיבוע ליד. בדרך כלל מדובר בסד המורכב במהלך הלילה בלבד, שמטרתו למנוע מהיד להגיע למנחים שיש בהם כדי להגביר את הלחץ המופעל על העצב המדיאני.
  • ייעוץ ארגונומי – ייעוץ לשינוי הרגלים לצורך מניעת החמרה והישנות התסמונת (בהמשך המאמר נדון באלמנט זה בהרחבה).

הנחיות למניעת החמרה או חזרת התסמונת

אמנם המטרה המרכזית של התהליך השיקומי היא לתרום לחזרה מהירה ככל האפשר לתפקוד אופטימאלי, אך בנוסף חשוב לזכור כי חלק ממטרת השיקום היא לצמצם את האפשרות להחמרת הבעיה או לחזרה שלה לאחר שעברה. אי לכך, במסגרת השיקום על המטפל להדריך את המטופל בנוגע לפעולות מסוימות שעליו להימנע מהן בעתיד, שיש בהן כדי להגביר את הלחץ המופעל על העצב המדיאני.

בנוסף עליו ללמד אותו כיצד יוכל לזהות בעתיד מצבים בהם מופעל על העצב לחץ מיותר מוקדם ככל האפשר וכיצד לשחרר את הלחץ באופן עצמאי.

התאמת סביבת העבודה באופן אישי עבור הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית

כפי שציינו מוקדם יותר במאמר זה, אחד האלמנטים החשובים ביותר בתהליך השיקום כולל התאמה אישית של סביבת העבודה לצרכיו, יכולת התפקוד ומצבו הבריאותי של המטופל. כך לדוגמה כיום ידוע שתסמונת התעלה הקרפלית עלולה להחמיר או להתפרץ בקרב אנשים העוסקים במקצועות הקשורים להקלדה ממושכת.

אי לכך, במהלך התהליך השיקומי, ניתן יהיה ללמד את המטופל כיצד להמשיך ולעסוק במשלח ידו, מבלי להפעיל לחץ מתמיד על העצב המדיאני, אם על ידי שימוש בציוד עזר ייעודי דוגמת כריות סיליקון, אם על ידי שינוי טכניקת ההקלדה ועוצמת ההקלדה, אם על ידי שינוי גובה השולחן או הכיסא ועוד.

ראו גם:

שיקום אורתופדי

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!