ריפוי בעיסוק להפרעות בויסות החושי

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ריפוי בעיסוק להפרעות בויסות החושי

מיומנויות משחק הכרוכות בקפיצה, דילוגים ומשחקי כדור הן פעילויות מהנות, אך הן קשורות לכלים מרכזיים באינטגרציה החושית. ריפוי בעיסוק מסייע לילדים עם בעיות בויסות החושי, החווים יותר מדי או מעט מדי גירויים דרך חושיהם, ומתקשים בשילוב המידע אותו הם מקבלים.

כתוצאה מכך, קשה להם, אם לא בלתי אפשרי, לחוש בנוח ובבטחה, לתפקד ביעילות ולהיות פתוחים ללמידה ותהליכי חברויות.

הבנת ריפוי בעיסוק להפרעות בויסות החושי

הרעיון מאחורי טיפול ריפוי בעיסוק להפרעות אלו הן שפעילויות תנועה פרטניות מסייעות לילד עם בעיות חושיות לחוות רמה אופטימאלית של עוררות וויסות. מרפא בעיסוק "מחווט" את המוח כך שילדים יכולים לשלב כראוי תגובה לקלט חושי, המאפשר להם לחוש בטוחים בעולם. "חיווט מחדש" זה מפחית חרדות וגורם לילדים להיות בטוחים, מוצלחים, ולהשתתף במגעים חברתיים בקלות יותר.

מרפאים בעיסוק רבים משתמשים במונח זה לתאר בעיות הפרעות בעיבוד החושי, שאינן מוכרות על ידי פסיכיאטרים כאבחנה. רוב, אם לא כל, הילדים והמבוגרים הסובלים מאוטיזם, חווים בעיות חושיות משמעותיות, העלולות להוביל לבעיות התנהגות אובססיבית, הפרעות קשב וריכוז או עיכובי התפתחות למידה אחרת.

איזון ויסות חושי

ריפוי בעיסוק להפרעות בויסות החושי מתמקד בחמשת החושים המסורתיים ושני החושים הפנימיים, הכוללים מודעות לגוף ותנועה, קולטנים פרופריוספטיבים הנמצאים במפרקים וברצועות, להקלת שליטה מוטורית ויציבה; קולטני שיווי המשקל, הממוקמים באוזן הפנימית, ומשדרים למוח את עמדת הגוף מבחינת הצבתו בחלל, שהוא המפתח, בין היתר, לתיאום איזון.

ראשית, מרפא בעיסוק מעריך את הילד מבחינת מה שהוא מכנה הגנות סנסוריות ותשוקה חושית באמצעות סדרת בדיקות, כמו גם תצפיות וראיונות עם ההורים והמטפלים. זהו תהליך מורכב ומתמשך על כל ילד הסובל מהפרעות בויסות החושי.

תהליך הריפוי בעיסוק מתקיים באווירה בטוחה עם ציוד מיוחד הנקרא כושר חושי. ילד הסובל מהפרעות בויסות החושי זקוק לטיפול שיווי משקל לתנועה הדרושה להכשרת מוחו. אם הוא רגיש לתנועה, קיים סיכוי גבוה שהוא יתנגד לה, ומרפאת המרפא בעיסוק מהווה חדר כושר חושי המכיל אביזרים המספקים הקלה ורגיעה לביצוע התרגול.

מרפא בעיסוק משתמש גם בתהליך הנקרא "הברשה", המהווה כלי רב עוצמה במיוחד לילדים בעלי התגוננות מישוש ברורה. טיפול זה כולל שימוש במברשת בעלת זיפים רכים המשמשת לאספקת לחץ עמוק ואחריו לחיצות משותפות, מספר פעמים ביום, וגם ההורים לומדים מהמרפא בעיסוק את השימוש בשיטה זו לתרגול בבית. טיפול זה נקבע לפי רמות התגובות של הילד.

חיזוק המודעות למרחב

ריפוי בעיסוק לבעיות בויסות החושי מתמקד במישוש ומערכת שיווי המשקל. מרפא בעיסוק מתמקד בשיווי משקל ויזואלי שמיעתי, אשר מאפשר לילד לבצע משימות חשובות רבות כשהוא מבין את המרחב התלת ממדי, או המעטפת המרחבית המקיפה אותו בכל מקום אליו הוא הולך.

גישת טיפול חדשה בריפוי בעיסוק כרוכה בתכניות האזנה, במהלכה הילד מאזין לתקליטורים באמצעות אוזניות, על מנת להפעיל שרירים פרטניים באוזן התיכונה. הילד מרכיב את האוזניות תוך כדי ביצוע פעילות אמנותית או אף משחק בכדור. השיפור מושג באמצעות שילוב קלט שמיעתי עם סוגי קלט חושי אחרים.

ילדים הסובלים מהפרעות בויסות החושי חווים בעיות שיווי משקל, מוטוריקה לקויה וחוסר איזון, ועשויים להיראות "אבודים בחלל". טיפול הריפוי בעיסוק, הכולל שיטות כגון תנועה תוך כדי האזנה למוסיקה, פותח על מנת לתת מענה לבעיה זו.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!