שיקום רקמות סחוס ועצמות פגועות

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום רקמות סחוס ועצמות פגועותלא משנה עד כמה אנחנו חושבים שהמצב של העצמות והרקמות בגוף שלנו הוא טוב, המציאות מראה שבין רגע הכל עלול להשתנות.

תנועה אחת לא נכונה או פגיעה פיזית עלולים להביא לנזק משמעותי לעצמות, כשלצד זה האפשרות של נזק מצטבר קיימת גם קיימת: נזק כתוצאה מתפעול לא נכון של הגוף, לחצים אדירים המופעלים על האזורים השונים בו, הזדקנות של הגוף ומערכותיו השונות (שחיקת סחוס לראיה מאפיינת בעיקר אנשים מבוגרים) וכן הלאה.

נזקים הנגרמים לרקמות הסחוס ולעצמות הגוף מביאים לכך שאנחנו נתקלים בבעיה לא פשוטה, כאשר הבעיות האלה מאופיינות בכאבים ובפוטנציאל לא מבוטל לפגוע ביכולת ההתניידות שלנו. החדשות המעט מעודדות יותר הן שיש כיום מגוון רחב של טיפולים שיכולים להיכנס לתמונה ולשנות אותה לחלוטין.

הקו הראשון של הטיפולים: תרופות

נזקים הנגרמים לרקמות הסחוס ולעצמות הגוף השונות יכולים להיפטר או לכל הפחות להפוך לחמורים פחות אם מקפידים על טיפול נכון. יש קטגוריות שונות של טיפולים, עם מטרות שונות, כאשר אנחנו מתחילים את הסקירה עם הטיפולים הבסיסיים ביותר שיש – תרופות כלליות לשיכוך כאבים, את חלקן תוכלו לרכוש כיום גם ללא מרשם רופא. התרופות האלה יכולות לספק הקלה מסוימת בכאב, אבל ברור שהן לא מיועדות לטפל בשורש הבעיה וגם לא להציע פתרונות בטווח הארוך.

קושי אחר הוא שבמצבים כרוניים של כאבים, כפי שמאפיין פגיעות ממושכות ברקמות הסחוס או בעצמות, הסיוע יהיה נקודתי ועלול ליצור תלות של ממש בתרופות. לחלק מהתרופות יש תופעות לוואי לא נעימות, על אחת כמה וכמה במקרה של תרופות משככות כאבים הניתנות עם מרשם.

חשיבותם של טיפולי הפיזיותרפיה והשיקום

לאחר נזק משמעותי לרקמות הסחוס או לעצמות הגוף, אנחנו מדברים לא רק על טיפול נקודתי בבעיה אלא בעיקר על הצורך בשיקום של הגוף. המטרה היא "לעבוד" על האזורים הפגועים תוך כדי חיזוק שלהם, מה שעשוי להפחית את חוסר הנעימות שחש האדם, להפחית את העומסים על המפרקים והאזורים הבעייתיים ולהחזיר עם הזמן את האיברים הפגועים לתפקוד, מלא פחות או יותר.

טיפולי פיזיותרפיה או שיקום עשויים להיות יעילים יותר, אם כי חשוב לקחת בחשבון שהם מיועדים לטווח הארוך: כשזה נוגע לבעיות דוגמת אלה שהמאמר הנוכחי עוסק בהן, אין פתרונות קסם. הצורך הוא בעבודה מאסיבית על האזורים שנפגעו, תוך תרגול וחיזוק הדרגתי של הגוף. בד בבד צריך לשקול שימוש באביזרים אורתופדיים, דוגמת תחבושות או חגורות.

בדרך כלל תקופות השיקום לאחר הפגיעות בעצמות וברקמות הן ארוכות, ועלולות להימשך חודשים ארוכים עד שנים. מי שלא מקפיד על תכנית השיקום או מנסה "לקצר תהליכים", עלול לגרום נזק לא פשוט לאיברים השונים בגוף שלו.

השתלות סחוס ועצמות

כאשר הנזק הנגרם לרקמות הסחוס ולעצמות הוא בלתי הפיך, יש צורך בטיפולים מורכבים הנחשבים ליעילים במיוחד – טיפולים במסגרתם אנחנו מחליפים את כל מה שדורש החלפה ברכיבים אחרים שיהיו בריאים ובעיקר תקינים.

כשזה נוגע לשחיקת רקמת סחוס פותחו במהלך השנים מספר טכניקות, לרבות ניתוח "מיקרו שבר" או השתלת סחוס מאזור בריא באזור הפגיעה. הבעיה היא שכיום, כמה עשרות שנים אחרי, ברור שיש לא מעט חסרונות של השיטות הטיפוליות האלה: למשל גרימת נזקים לאזורים אחרים בגוף או יצירת רקמה צלקתית שתהיה שונה מהרקמות המקיפות אותה.

מה שנהוג לבצע כיום הוא השתלת עצמית של סחוס, אלא שבמקום לקחת רקמה מאזור אחר בגוף מבצעים הגדלה של הרקמה בתנאי מעבדה, עם תאים הלוקחים מהאדם המטופל עצמו. המשמעות היא שהתהליך נחשב לבטוח וליעיל יותר, כאשר הסבירות שהגוף ידחה את השתל יורדת למינימום האפשרי.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!