כיצד לאושש את רצפת האגן לאחר קיום הפלה?

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

רצפת האגן היא האזור המוצנע בין רגלי האישה, אזור בו רבות אינן מודעות לכך שיש שרירים רבים – עד אשר הן מתחילותכיצד לאושש את רצפת האגן לאחר קיום הפלה? להרגיש את ההיחלשות שלהן. כמעט כל בחורה שעוברת לידה מגלה כי חיזוק שרירי רצפת האגן הוא אחד הצעדים המרכזיים בדרך לחיזוק הגוף ולחזרה המצופה לשגרה. גם לאחר הפלה, בין אם הפלה בכדורים ובין אם הפלה בניתוח, יש בהחלט מקום לתרגילים ולטיפולים שתכליתם אישוש רצפת האגן.

אילו נזקים ההריון עלול לגרום לרצפת האגן?

גם כאשר ההריון לא מסתיים בלידה, אלא בהפלה, הנזק הנגרם במסגרתו לרצפת האגן עלול להיות נוכח. לא קשה להבין מדוע: אזורי האגן, הבטן התחתונה והגב התחתון נמצאים תחת עומס אדיר במשך תקופה של כמה שבועות או חודשים. לחצים אלו עלולים לפגוע ברכיבים השונים של רצפת האגן, ובעיקר בשרירים שהם היחידים באזור עליהם האישה יכולה לשלוט.

סיבה מצוינת לפעול על מנת לחזק את אזור רצפת האגן הוא ההשפעה המהותית של היחלשותה על תפקוד האישה ובריאות הגוף שלה. היחלשות השרירים עלולה להביא לנזקים שונים לגוף, חלקם לטווח הקצר וחלקם לתקופה ארוכה יותר. בין השאר ניתן להציע על צניחה של איברי המין (בעיקר הרחם, הנרתיק ושלפוחית השתן); צניחה של רצפת האגן שעלולה להביא לקשיים במתן שתן או צואה, לתחושת דחיפות ולדליפות שתן; כאבים באזור רצפת האגן או הגב הפוגעים ביכולת ההתניידות של האישה ועוד. יש מצבים בהם התסמינים יחלפו מעצמם כעבור פרק זמן מסוים, אולם נקודת המוצא היא שכדאי מאוד לאישה לעבוד על מנת לחזק אותם בצורה משמעותית.

החדשות הטובות הן שיש בהחלט מה לעשות

חיזוק רצפת האגן צריך כאמור להיות חלק מרכזי במאמצי השיקום הגופניים שעוברת אישה לאחר הפלה. חלק מרכזי מאוד בתוכנית הטיפולים ברוב המקרים הוא טיפולי הפיזיותרפיה למיניהם, המבוססים על תרגילים שונים שהאישה מבצעת – בהדרכת פיזיותרפיסט מוסמך כמובן – במטרה לחזק את השרירים ולהחזיר לאישה את יכולת התפקוד המיטבי שלה. ביצוע נכון של התרגילים האלו אינו מובן מאליו, בעיקר מכיוון ששרירי רצפת האגן לא מקבלים תשומת לב מספקת בשגרת היום-יום, כך בניגוד לשרירים אחרים חסר בציבור הנשי הרחב ידע לגבי צורת ההפעלה הנכונה שלהם.

תרגילים של כיווץ והרפיה הם מהותיים לחיזוק האזור, וחשוב מאוד לבצע אותם על פי הספר. בדרך כלל התהליך שעל האישה לבצע הוא הדרגתי, כלומר, כיווץ והרפיה ממושכים יותר בכל פעם – במקביל להתחזקות ההדרגתית של השרירים עם הזמן. מומלץ מאוד שבעל המקצוע יכין עבור האישה תוכנית טיפולים ותרגילים, שאת חלקם היא תוכל לעשות גם בבית, וכן יעקוב אחר קצב ההתקדמות. יכול מאוד להיות שלנשים שונות יהיה צורך בבנייה של תוכניות אימונים שונות של רצפת האגן.

טכניקת קיגל וטיפולים נוספים לשיקום רצפת האגן לאחר הפלה

עוד כדאי שהאישה תכיר את טכניקת קיגל, אחת המרכזיות בתורת אימון רצפת האגן והחזרה לשגרה של נשים לאחר הפלה או לידה. הטכניקה הפשוטה הזו, הנקראת על שם ממציאה, מבוססת על לחיצה וכיוון של השרירים הרלוונטיים, החזקה של הכיווץ למשך כמה שניות ושחרור שלהם בהדרגה. כדי שהשיטה תיתן את אותותיה, נדרש בדרך כלל להתמיד בביצוע התרגילים בתקופה שאחרי לידה – לפחות 25 פעמים ביממה. ההיבט ההדרגתי של האימונים נוכח גם כאן, כאשר בדרך כלל האישה תתחיל מביצוע התרגילים בישיבה ותעבור לאחר מכן לביצועם בעמידה או אפילו תוך כדי הליכה.
עם התפתחות הטכנולוגיה, גדלה האפשרות לנצל אותה גם למען חיזוק רצפת האגן אצל נשים. הדוגמה המובהקת לכך היא טיפולי EMS, המבוססים על גירוי שרירים חשמליים. במסגרת הטיפול מופקים אותות חשמליים דרגת עוצמה נמוכה, המספיקה לגרות את שרירי רצפת האגן, לכווץ אותם ולתרום לחיזוקם ההדרגתי.

מקורות וקריאה נוספת:
How to Care for Yourself After an Abortion
Exercise After a Miscarriage – Verywell Family
Gentle Exercises after Miscarriage for a Quick Recovery
Kegel Exercises: A How-to Guide for Women – Mayo Clinic

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!