שיקום פגיעה עצבית

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקוםפגיעה עצבית ברוב המוחלט של המקרים מצריכה מעבר של תקופת שיקום שעשויה להיות ארוכה ולהימשך אף מספר שנים. למעשה גם כאשר הנזק העצבי מוגדר כבלתי הפיך, עדיין אין זה מן הנמנע שהמטופל יצטרך לעבור תקופת שיקום ארוכה שבמהלכה יעבור תהליך של הסתגלות למצבו החדש.

כך לדוגמה אדם הסובל מפגיעה עצבית בעמוד השדרה התחתון, שהותירה אותו משותק ברגליו, לא יוכל עוד לעשות שימוש ברגליו, אך במהלך תקופת השיקום יוכל ללמוד למשך כיצד להשתמש בקביים או כיצד להשתמש נכון בשרירי עזר מסוימים על מנת ליהנות מיציבה תקינה.

מה הם הגורמים לפגיעה עצבית?

ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל לפגיעה עצבית. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • שבץ מוחי או אירוע מוחי – פחות או יותר כל אדם שמצליח לשרוד אירוע מוחי, סובל מפגיעה עצבית מסוימת כשלעתים מדובר בפגיעה לא משמעותית אך במקרים החמורים מדובר בנכות צמיתה. אחת הפגיעות המוכרות ביותר כוללת לדוגמה שיתוק בפלג הגוף השמאלי או הימני.
  • תאונה – תאונות דרכים או תאונות עבודה למשל עלולות לגרום לנזק עצבי בלתי ניתן לתיקון. במיוחד נמצאים בסכנה אנשים שעובדים בגבהים או על פיגומים וכן רוכבי אופנוע ובאופן כללי כלים דו גלגליים.
  • מחלת עצבים – ישנן מחלות עצבים רבות, בדגש על מחלות ניווניות שונות שיכולות לגרום לפגיעה עצבית בלתי הפיכה.

כיצד באה פגיעה עצבית לידי ביטוי?

הפגיעה העצבית יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים וליקויים בתפקוד. התסמינים משתנים בהתאם למידת החומרה של הפגיעה, אופי ומהות הפגיעה והאזור בגוף שבו נפגעו העצבים. להלן תסמינים האופייניים לפגיעות עצביות שונות:

  • חולשת שרירים ניכרת באזורים שונים – במקרה שבו מדובר על שרירי הרגליים ייתכן קושי בריצה, הליכה, דילוג או עלייה וירידה במדרגות, במקרה שבו מדובר בשרירי הידיים ייתכן כי יהיה קושי להרים משקלים כבדים, לאחוז עצמים בחוזקה בעזרת אצבעות הידיים או אפילו להתלבש.
  • בעיות תחושה – בעיות תחושה יכולות לבוא לידי ביטוי בהיעדר תחושה באזורים מסוימים אך בדיוק באותו האופן להתבטא בתחושת צריבה, שריפה או כאב ללא סיבה הנראית לעין.
  • אובדן שליטה רצונית – כאשר הפגיעה העצבית חמורה עד כדי אובדן התקשורת בין המוח לאיבר הפגוע, ייתכן חוסר יכולת לשלוט כליל על האיברים הרלוונטיים. מצב זה יכול להתבטא בשיתוק של הרגליים, הידיים, שרירי הפנים, שיתוק של צד אחד בגוף בלבד ועוד.
  • פגיעה עצבית פנימית – חלק ניכר מהפעולות המבוצעות בגופנו מתנהלות באופן לא מודע הודות למערכת העצבים האוטונומית. פגיעה במערכת זו עלולה להוביל למשל לבעיות עיכול, להיעדר רפלקסים חשובים ועוד.

חשיבות תיאום הציפיות בתהליך שיקום לאחר פגיעה עצבית

חשוב מאוד להבין כי בחלק ניכר מהמקרים הפגיעה העצבית מותירה את המטופל ללא שום יכולת לשקם את העצבים שנפגעו. עם זאת, תמיד ייתכן שיפור ולו הקל שבקלים ולכן חשוב שלא לאבד תקווה לעתיד מוצלח יותר. בהתאם לזאת חשוב מאוד לערוך עם המטופל תיאום ציפיות על מנת להכין אותו למסע המפרך שהוא עתיד לעבור במסגרת התהליך השיקומי.

כיצד מתנהל התהליך השיקומי בסובלים מפגיעות עצביות?

לאחר הגדרת היעדים והמטרות מבוצעים תרגילים שמטרתם לאמן מחדש את האזורים הפגועים במידת האפשר. במקרים רבים עיקר התהליך מבוסס על לימוד מחדש של המטופל כיצד להפעיל את שריריו או לימוד של הפעלת אביזרי עזר שונים דוגמת הליכון או כיסא גלגלים. כמו כן בחלק ניכר מהתהליכים השיקומיים נעשה שימוש בציוד ממוחשב המסייע למטופל להכיר את גופו ולשלוט בו מחדש.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!