שיקום נכי צה"ל

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום חיילים - נכי צה"ללצערנו, במדינת ישראל ישנם יותר מידי חיילים שלא זוכים לקבל טיפול ושיקום ראוי. דוגמא כואבת לכך נוכחנו לגלות בדצמבר 2015 לאחר שהופץ ברשת סרטון קורע לב של עידו רזון, חייל ששירת בגולני אשר במסגרת פעילות מבצעית ב-2007 לקה בהלם קרב בעקבות האירוע שהתרחש בעזה. בסרטון הקשה רואים את עידו רזון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת זועק את חמתו לנוכח מצבו ושואל את הוועדה איפה האחריות שלהם למצב שלו.

לאור דבריו החשובים והמצערים של עידו רזון נפתחה המודעות בציבור בנוגע למצבם של חיילים בסדיר ומשחוררים במדינת ישראל. אין ספק שמדינת ישראל צריכה "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע לתהליכי שיקום בחיילים ולהשקיע בשיקום חיילים הלומי קרב, פצועים נפשית ופיזית.

בתקווה גדולה שבזכות דבריו של עידו רזון ישתנה היחס לחיילים פגועים וכי תהליכי שיקום ייטבו עם מצבם ויעזרו להחזירם לחיי שגרה תקינים ככל האפשר.

מסגרות שיקום הקיימות כיום

במסגרת תהליכי שיקום שמטרתם לטפל בחיילי צה"ל, זוכים הנפגעים, בגילאי 18-67, לקבלת שירותי שיקום הכוללים העשרה, תעסוקה וטיפולים פסיכולוגיים. אלו הם חיילים שנפגעו באימוני צבא, פעילויות לחימה או תאונות דרכים שהתרחשו במהלך שירותם הצבאי.

המטרה העיקרית של מסגרת השיקום היא להשיב את ביטחונם האישי של הנפגעים, לגרום להם לחוש שוב כ"בני אדם" מקובלים ושווים, לרכוש ידע, הכשרה והשכלה בתחום המתאים להם באופן אישי כגון נגרות, גינון, עיצוב, מחשבים או מלאכות יד שונות, כולל טיפולי העשרה בתחומי אמנות כגון צילום ומוסיקה.

מטופלי מרכז השיקום זוכים להשתתף בשפע פעילויות לצד הטיפולים הנפשיים. כל נפגע מקבל תכנית שיקום מותאמת אישית, המתבצעת מידי יום או מספר פעמים בשבוע, עד לשיקומם המלא, לטווח הארוך, והצלחתם להשתלב שוב בחברה, במקומות תעסוקה ובחיים השוטפים.

שירותי שיקום נכי צה"ל

עם סיווג הנכות ממנה סובל חייל שנפגע, בין אם מדובר בפגיעת ראש או נכות פיזית, מורכבת תוכנית טיפול יעילה המסייעת לו להשתקם ולשוב לפעילות תקינה ככל הניתן למרות הלקות ממנה הוא סובל, תוך שיפור רמת תפקודו, לשם מניעת סיכון התפתחות מחלות ניווניות עתידיות הקשורות לנכות.במימון משרד הביטחון והמדינה, מקבלים נכי צה"ל מענקים המאפשרים להם לשפר את חייהם במגוון אמצעים:

שיקום כלכלי

נכה צה"ל זכאי להטבות כלכליות הנעות בטווחים של 14,000-134,000 שקלים, המיועדות לעצמאים, בהתאם לגובה אחוזי הנכות שנקבעו לו. הטבות אלו ניתנות עם הצגת תכנית שיקום הכוללת את פירוט האמצעים הכספיים הקיימים, מטרת העסק, ומרכיבים שונים של תכנית השיקום.

אישור המענק מותנה בהתאמת המטופל לעסק מבחינת כישורים אישיים, מצבו הרפואי ויכולתו לממן את עצמו מעבר לאמצעים אותם מעמיד לרשותו משרד הביטחון. מטרת הסיוע הכלכלי היא לבסס עסק קיים או ליצור מקור פרנסה המותאם לכישורים וליכולות.

השתלמות או הסבה מקצועית. קבלת מלגת לימודים המסייעת להשתלבות מחודשת במקום עבודה קיים או חדש.

לימודים בחו"ל – משרד הביטחון שוקל הענקת מלגה מיוחדת לנכה צה"ל המבקש ללמוד בחו"ל.

דמי מחייה – אם נקבע כי בשל הנכות המטופל אינו יכול יותר להשתלב בתחום תעסוקתי, הוא זכאי להקצבת מחייה הנקבעת על פי מצבו המשפחתי ואחוזי הנכות שלו.

שיקום נפשי – המטופל מקבל שירותי טיפולים נפשיים המעניקים לו את הכלים הדרושים לתפקוד מיטבי בתחום האישי והמשפחתי, כך שהוא יכול לתפקד בחיי היומיום עם חיזוק כישוריו הקיימים או פיתוח כישורים חדשים. תכנית השיקום הנפשי נקבעת על פי מצבו האישי של כל מטופל.

שיקום דיור – לאחר תקופת השיקום זכאי המטופל לקבלת מענק דיור המאפשר לו לרכוש דירה המתאימה לצרכיו החדשים. מענק זה ניתן בצורת מימון שכר דירה, הלוואת דיור, דיה מאגף השיקום הניתנת בתנאי שכירות, סיוע בתחזוקה, שיפוץ והוצאות קשורות כגון שכ"ט עו"ד, הובלה ותיווך.

רכב שיקומי – נכה צה"ל הזקוק לרכב במהלך תהליך השיקום שלו, מקבל סיוע של תשלום מיסים לרכישת הרכב, בהתאם להחלטות ועדת השיקום ותוך התחשבות במגבלות התקציב השנתי המאושר למטרה זו.

תוצאות תהליך השיקום

תהליך שיקום במרכז מקצועי חשוב למניעת התדרדרות קוגניטיבית ונפשית. ללא טיפול, נכה צה"ל עלול לסבול מייאוש ודיכאון, מה שמעכב את הצלחתו לתפקד שוב בחיים הרגילים. בהתאם לרמת הנכות, ואולי נכון יותר לומר – למרות מגבלת הנכות, כל אדם יכול לשפר את מצבו.

התהליך מסייע אף לבני המשפחה להמשיך ולתמוך ביקירם, כשכל שיפור נתפס כנקודת אור. לעיתים קרובות מדובר בחיילים צעירים שהיו להם תכניות משמעותיות להתקדם בחיים, עד שקטעה הנכות את חלומותיהם. אלא שבמרכז השיקום לומד המטופל להתייחס לנכותו כאל "הפוגה" בחיים עד הגעה למצב, בסיום התהליך, בו הוא יכול להשיב את חושת הכבוד והערך האישי שלו.

זהו תהליך ארוך טווח המצריך סבלנות מצד המטופל והמטפלים. עם סיום התהליך זוכה המטופל לקבל שוב את תקוותו לחיים, הוא מתחיל לחייך, ושב לחייו הרגילים עם כישורי תעסוקה חדשים, יכולות תפקוד חדשות, וחוויות אותן הוא נושא מפעילויותיו בתקופת השיקום. למרות הקשיים, מדובר בתהליך המציל נפשות, כשבמרבית המקרים, ניתן להתגבר על הנכות ולתפקד באופן הטוב ביותר.

בשורה תחתונה

כדאי לבדוק מבין כל אלו, מה מגיע לכם וכמו עידו רזון, שהוזכר בתחילת הכתבה, להתעקש נחרצות על כל מה שמגיע לכם. שירתתם את המדינה בכבוד והגיע הזמן שתשיב לכם את כבודכם בחזרה.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!