שיקום לאחר ניתוח גב

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

7128990_xxlניתוח בעמוד השדרה הוא תהליך משמעותי, והשיקום הוא חלק חשוב בהתאוששות וקבלת התועלת האפשרית ביותר מהניתוח. בעיקרו של דבר, שיקום, הכולל פיזיותרפיה ופעילות גופנית מסייע לחולים להתאושש מניתוח הגב במהירות ובאופן מוחלט ככל הניתן.

התהליך מסייע בהשבת היישור והאיזון לגוף, ותפקיד המטפל הפיזי הוא לסייע למטופל להתיישר, להתאזן, להקל את הכאבים ולוודא כי השפעות הניתוח ותוצאותיו יהיו חיוביות ככל הניתן, עד השיבה למצב הפיזי הטוב ביותר, וריפוי מהניתוח.

הקלת הכאבים לאחר ניתוח גב

פיזיותרפיסט מיומן מסייע בהתמודדות עם הכאב לאחר הניתוח. שליטה בכאב היא הצעד הראשון החיוני בהשבת הכוח לחולה. בעוד שכמות מסוימת של כאב נפוצה בתהליך ההתאוששות, פיזיותרפיסט נוקט במספר אמצעים למזעור הכאב, כגון יישום קרח; לימוד המטופל עמדות מסוימות של עמוד השדרה; לימוד סוגי תנועות מסוימות; וטיפול במכשירי חשמל, כגון יחידות TENS.

רוב השיטות להקלת כאבי הגב הן פשוטות וקלות ללימוד, וניתן לבצע אותן גם בבית בכל שעות היום. חולים רבים מופתעים לגלות עד כה פשוט השימוש בשקיות קרח או שינויי תנועות ותנוחות, ועד כמה הן מקלות את הכאבים שלאחר הניתוח.

באופן אידיאלי, פיזיותרפיסט מספק אף מידע וחינוך המשפרים את הבריאות הכללית של המטופל והשיקום לאחר הניתוח בעמוד השדרה כולל אף שינויים באורח החיים, כגון שתיית מספיק מים לאורך היום ומציאת תנוחת שינה נכונה ונוחה.

אימונים לאחר ניתוח גב

המטפל מפתח תכנית אימונים מותאמת אישית למטופל, תוך לקיחה בחשבון את סוג הניתוח הפרטני שבוצע, סוג הגוף, ומצב הרקמות. מטפלים פיזיים מתמקדים בסיוע לשרירים באזורים בהם יש צורך בהכשרה מיוחדת לשרירים להתחזקות והגעה ליציבות.

הטיפול הגופני מתמקד בהפעלת השרירים באזור חתך הניתוח; אימון שרירים שנחלשו והובילו לבעיות עצבים טרם הניתוח; ואימון שרירים קטנים שעובדים מסביב לכל חוליה, עד לייצוב עמוד השדרה.רוב המטופלים אינם מפעילים שרירים אלו בדרך כלל, אך כשמתחילים לאמן אותם כראוי, הם מספקים ייצוב מעולה המגן על עמוד השדרה ועל אזור הניתוח למניעת בעיות עתידיות.

תכנית פיזיותרפיה אישית מסייעת גם לאזורים שבהם ניידות המטופל וגמישותו מוגבלת כתוצאה מניתוח הגב. מטופלים רבים סובלים מהגבלות תנועה בירכיהם או בכתפיהם, או באזורים אחרים של עמוד השדרה.

במקרים אלו, המטפל מסייע למפרקים והשרירים המעורבים להשבת התנועה ביחס לסוג הגוף של האדם והפעילות הגופנית, ועובד באופן הטוב ביותר עם הפעלה חדשה לעמוד השדרה. פיזיותרפיסט מיומן בוחר תנועות אותן ניתן לבצע בבטחה באזור ניתוח הגב.

תרגילים לשחזור לאחר ניתוח גב

פעילות גופנית חיונית לשיפור התפקוד לאחר הניתוח. זהו המפתח לחיסול עייפות, השבת הפעילות הבטוחה, והימנעות או מזעור, התקפים עתידיים של כאבי גב.

פיזיותרפיסט מפתח תכנית תרגילים מותאמת באופן אישי המבוססת על ידע מדויק לגבי סוג הניתוח אותו עבר המטופל, והכוחות שאינם מועילים לעמוד השדרה במצבים שונים. חולים לומדים את התרגילים עם הפיזיותרפיסט ולאחר מכן מסוגלים לבצעם בבית ללא תמיכה של הפיזיותרפיסט.

קיימות אפשרויות רבות של פעילות גופנית זמינה. עבודה משותפת של המטפל והמטופל מאפשרת מציאת חלופות יעילות למצב הפיזי של המטופל ויכולת חידוש הפעילויות לכל רמה כמעט.

מטופלים רבים תוהים אם ומתי יוכלו לשוב לפעילות מסוימת לאחר ניתוח הגב. התשובה לכך תלויה במידה רבה באופן בו הם מגיבים לפעילות גופנית, וכיצד הם עוקבים אחר תכנית השיקום, ומבצעים את הנחיות המטפל להכנת שריריהם להגנה על עמוד השדרה במהלך הפעילות. המטפל במהלך השיקום בוחן את עמידות התנועה והכוח הפיזי והנפשי של המטופל לטווח הארוך, ומרכיב את תכנית הטיפול בהתאם, תוך כדי תנועה.

חינוך לפעילות גופנית לאחר ניתוח גב

הטיפולים הפיזיים מעניקים לחולה שפע הזדמנויות לשאול את המטפל שאלות. המטפל מסביר בדיוק מהם השינויים שהתרחשו כתוצאה מהניתוח הפרטני של המטופל, ומה ניתן לעשות על מנת למקסם את יתרונות הניתוח.

למטפל יש מספיק ידע כדי להיות מסוגל לענות מיד על רוב השאלות. אם הוא אינו יודע את התשובה לשאלה, הוא יכול להתייעץ עם מנתח גב לקבלת התשובה. רוב המטפלים מעודדים את החולים לשאול שאלות רבות ככל הניתן.

הצלחת כל מטופל בשיקום מניתוח גב תלויה בנכונותו לעבוד קשה בבית ועם המטפל. הניתוח הוא הצעד הראשון להתאוששות, והשלב הבא הוא עבודה משותפת של המטופל והמטפל, להשגת ההתאוששות הטובה ביותר האפשרית.

ראו גם:

שיקום לאחר תאונה

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!