שיקום לאחר ניתוח בברך

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקוםלאחר ניתוח החלפת מפרק הברך, או ניתוח אחר בברך, המטופל נשלח בדרך כלל למרכז שיקום או לתקופת התאוששות בביתו, תלוי במצבו לאחר הניתוח. אם נקבעת תקופת שיקום במרכז רפואי, הוא ישהה בו כשבוע עד עשרה ימים.

במהלך ההתאוששות, בין אם היא מתבצעת בבית או במרכז השיקום, המטופל עובר טיפולי פיזיותרפיה. טיפול במרפאות חוץ עשוי להימשך בין חודש עד חודשיים, בהתאם בקצב האישי של התקדמות המטופל.

יש לזכור כי כל אדם שונה ולכן השיקום נקבע על בסיס פרטני בסיוע הרופא והפיזיותרפיסט. לאחר הניתוח, המטופל נדרש להימנע מתנועת הרגל כגון כריעה או התכופפות, במשך חודש וחצי לפחות. בתקופה זו, כשהוא שוכב במיטה, עליו להחזיק את הברך במצב ישר ככל הניתן.

שלבי השיקום והפיזיותרפיה

תקופת השיקום במרכז רפואי נועדה לסייע למטופל לעמוד על רגליו ולחדש את אורח החיים הפעיל. תקופה זו נועדה לסייע לו להחלים מהר יותר מהניתוח ולשפר באופן משמעותי את סיכויי הצלחת הניתוח לטווח הארוך.

הפיזיותרפיסט עובד עם המטופל בעזרת טכניקות וציוד אדפטיבי המסייע לו לעקוב אחר ההנחיות ואמצעי הזהירות בעת ביצוע הפעילויות היומיומיות. חוסר הקפדה על אמצעי הזהירות הנדרשים עלול לגרום לפציעת הברך.

לאחר הניתוח

השיקום מתחיל כמעט מיד לאחר ההתעוררות מהניתוח. במהלך היממה הראשונה המטופל מתחיל ללמוד לעמוד וללכת באמצעות מכשיר מסייע, בליווי פיזיותרפיסט. למעשה, חיוני לקום ולהפעיל מעט את הברך בהקדם האפשרי.

הפיזיותרפיסט מלמד את המטופל תרגילים המסייעים לו לחזק את השרירים ומדריך אותו בביצועם מידי יום. הוא מדגים כיצד ניתן להיכנס ולצאת מהמיטה, ולנוע בעזרת מכשירי עזר כגון הליכון, קביים או מקל. אחות או מרפאה בעיסוק מסייעת במשימות כגון החלפת התחבושת, הלבשה, רחצה ושימוש בשירותים.

עד לשחרור מבית החולים

ככל שהברך מתחזקת, המטופל אמור להיות מסוגל להגביר את הפעילות הגופנית ואת רמת הפעילות. הרופא לפני ובמהלך השיקום, ירשום משככי כאבים במינונים נמוכים יותר והפיזיותרפיסט יבקש ממנו להגביר את זמני ההליכה, לטפס ולרדת במדרגות, לנוע על כיסא ללא סיוע, ולהפחית את השימוש בעזרי ההליכה.

עד לשחרור מבית החולים המטופל צריך להיות מסוגל לכופף היטב את הברך, רצוי עד למינימום זווית של תשעים מעלות; להתלבש ולהתרחץ בעצמו; ולהפחית עד למינימום את ההסתמכות על מכשירי עזר.

התנהלות ביתית בתקופת השיקום

הקפדה על ההוראות הבאות מקלה את תקופת ההתאוששות:

  • טיפוס במדרגות – צריך להפחית עד למינימום. יש לבצע את הסידורים הדרושים, כך שלא יהיה צורך כמעט לעלות ולרדת במדרגות.
  • ישיבה על כיסא – מומלץ לשבת על כיסא משרדי בעל משענת ישרה כגון כיסא משרד, ולהימנע מישיבה על כורסאות.
  • מניעת נפילות – יש להסיר את כל השטיחים ולהימנע מהנחת חפצים מכשילים על הרצפה.
  • חיות מחמד – יש להישמר במיוחד מפני חיות מחמד נלהבות ומשתוללות עד לריפוי מלא.
  • פעילות רגילה – הרופא והפיזיותרפיסט ימליצו על המועד הנכון בו ניתן לשוב לפעילויות כגון נהיגה, פעילות מינית ופעילות גופנית.

מי מחליט על תהליך שיקום לאחר החלפת ברך?

לאחר שהניתוח מסתיים, הצוות הרפואי שטיפל במטופל ייתן את המלצתו על תוכנית שיקום אחרי ניתוח החלפת ברך. 

מה היתרונות של שיקום אחרי ניתוח החלפת ברך?

תהליך של שיקום אחרי ניתוח החלפת ברך הוא קריטי ומשמעותי להצלחתו של הניתוח ולחזרה של המטופל לתפקוד כמה שיותר מלא וכמה שיותר מהר. השאיפה היא להחזיר את המטופל לתפקוד כפי שהיה לפני שהתעורר הצורך בניתוח, בצורה מפוקחת, מתוכננת והדרגתית. לרוב, כבר בסיום הניתוח, באותו היום או למחרת, המטופל ייפגש עם פיזיותרפיסט שינחה אותו בתרגילים המתאימים למצבו הרפואי. התרגול משמעותי גם לחזרה לשגרה וגם למניעת סיבוכים. בזכות התרגול, מצליחים המטופלים לצמצם את הכאב, למנוע תהליכים דלקתיים ולהגדיל את טווח התנועה שלהם. כמובן ששיתוף פעולה מלא מצד המטופל הוא קריטי בהצלחה תהליך של שיקום אחרי ניתוח החלפת ברך. מטופלים שמקפידים בתרגילים של תהליך שיקום לאחר החלפת ברך יזרזו את החלמתם, יחזקו את השרירים, ימנעו סיבוכים ויגדילו את טווח התנועה.
חשיבותה של פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת ברך

הברך היא מפרק. אחד הדברים הכי חשובים בהחלפת מפרק הוא הפיזיותרפיה שאחרי הניתוח. מטרת הטיפולים היא לאפשר למטופל להגיע לרמת תפקוד כמה שיותר גבוהה עם הברך. חשוב לזכור כי מדובר בברך מלאכותית ולכן אחרי תקופת ההחלפה, יש צורך בביצוע תרגילים רבים, שיעזרו לחזור לפעילות יומיומית. אותם תרגילים אמורים לאורך זמן לאפשר לברך להיות גמישה ולהיות מסוגלת להתמודד עם טווחי תנועה של המפרקים. הברך אמורה להיות מסוגלת להתיישר ולהתכופף בקלות. תרגילי הפיזיותרפיה השונים מחזקים את השרירים ואת כל הרצועות שמסביב לברך. 

יש חשיבות בבחירת פיזיותרפיסטי או פיזיותרפיסטית המתמחים בטיפול במטופלים שהחליפו את מפרק הברך, שכן העבודה היא מאוד ייחודית ואינטנסיבית. בתחילת התהליך התרגילים הינם עדינים וקלים, אך עם הזמן, ככל שהגוף מסגל לעצמו את הברך החדשה, רמת הקושי של התרגילים עולה. לאחר הניתוח עושים שימוש בהליכון ועם הזמן נפרדים ממנו ומתחילים ללכת לבד. לפרטים נוספים על שיקום אחרי ניתוח ברך השאירו את הפרטים שלכם ונשמח לחזור אליכם.  

ראו גם:

שיקום אורתופדי

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!