שיקום דלקת מפרקים

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

17323583_xxlדלקת מפרקים היא דלקת המתפתחת במפרקי הגוף על רקע של גורמים שונים ומגוונים. למעשה להיום  ידועות לנו למעלה ממאתיים מחלות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בין היתר בדלקת מפרקים כשבין מדובר בדלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים זיהומית, דלקת מפרקים שגרונית ועוד. (להרחבה: דלקת מפרקים באתר Mifrakim)

במקרים הקלים של דלקת מפרקים, מדובר במחלה שגורמת לכאבים קלים, נפיחות ואדמומיות במפרקים הפגועים או במפרק הפגוע בלבד. עם זאת, ישנן מחלות בהן הדלקת חמורה במיוחד והתופעות הנלוות גורמות לפגיעה חמורה בתפקוד. למעשה בחלק מהמקרים החמורים ביותר המחלה גורמת לפגיעה כה קשה במפרק, עד שאין מנוס מלהחליף את המפרק הפגוע במפרק מלאכותי.

באיזה שלב נכנס התהליך השיקומי לתמונה?

בדרך כלל התהליך השיקומי נכנס לתמונה בשלב שבו מדדי הדלקת נמוכים יחסית שכן במהלך התקופה שבה המחלה סוערת ופעילה, יש להתמקד בהפחתת מדדי הדלקת ובהחלמה עצמה. כמו כן יש לשקול התנעה של תהליך שיקומי רק כשהמחלה גרמה לפגיעה מובהקת בתפקוד של המפרק. הפגיעה התפקודית משתנה בהתאם למפרק הפגוע ובהתאם לכך משתנה גם התכנית השיקומית.

יש לציין כי במקרים מסוימים מטרת השיקום כוללת גם מניעה של החמרה עתידית במצבו של המטופל ושימור של המצב הקיים במקביל לשיפור התפקוד והחזרת המצב לקדמותו. ההחלטה על התנעת התהליך השיקומי צריכה להתקבל בשיתוף פעולה מלא בין הרופא לבין המטופל, בהתבסס על חומרת הפגיעה ברמה התפקודית.

שיקום לאחר ניתוח להחלפת מפרק

בחלק ניכר מהמקרים אדם הסובל מדלקת מפרקים יוכל לחזור לתפקוד מלא גם מבלי לעבור תהליך שיקום שכן רוב המקרים חולפים תוך זמן מסוים מבלי לגרום לנזק חמור במיוחד למפרקים המעורבים. עם זאת, כפי שציינו, בחלק מהמקרים נוצר מצב שבו אין מנוס מלבצע ניתוח להחלפת המפרק. אם אכן כך הם פני הדברים, הרי שבדיוק באותו האופן גם אין מנוס מלהתניע תהליך שיקומי.

חשוב להבין כי המפרקים המלאכותיים לא באמת מסוגלים להוות תחליף מושלם למפרקים הבריאים ונראה כי עוד רחוק היום שבו  יוכלו להתחרות במפרקים הטבעיים והבריאים בהצלחה. עם זאת, במקרים בהם המפרק הפגוע יצא מכלל תפקוד או במקרים בהם המפרק החולה מסב למטופל כאבים בלתי נסבלים, הרי שעדיף להסיר את המפרק הפגוע ולהחליפו במפרק מלאכותי, חרף מגרעותיו וחסרונותיו.

מטרת השיקום במקרים האלה היא ללמד את המטופל כיצד להפעיל את המפרק בצורה המיטבית, לסייע לו להפיק מהמפרק התותב את מלוא התועלת ולעזור לו לשוב לתפקוד קרוב לאופטימאלי במהירות הרבה ביותר האפשרית.

מה הם מרכיבי התהליך השיקומי בדלקת מפרקים?

להלן כמה מהמרכיבים החשובים ביותר של התהליך השיקומי במקרה של דלקת מפרקים:

  • המרכיב הבסיסי בתהליך השיקומי במקרה של מטופל הסובל מדלקת מפרקים הוא תיאום הציפיות והגדרת היעדים. מטופלים רבים מעוניינים מטבע הדברים לשוב לתפקוד מלא תוך זמן קצר מאוד. אמנם ציינו שמטרת השיקום היא להשיב את המטופל לתפקוד קרוב לאופטימאלי ובמהירות הרבה ביותר, אך במקרים רבים מדובר על חזרה לרמת תפקוד בשיעור של 70% מהתפקוד האופטימאלי במשך תקופה של חצי שנה ואף יותר.
  • הגדלה הדרגתית של טווח התנועה המפרקי תוך הימנעות מלהגיע למצב של כאב – זוהי אולי הדרך הפשוטה ביותר שניתן לסכם בה את מטרת השיקום בחולי דלקת מפרקים ובמנותחים לאחר השתלת מפרקים.
  • חזרה הדרגתית לתפקוד ברמה הביתית והתעסוקתית במידת האפשר.
  • חיזוק השרירים – הכוונה היא לחיזוק השרירים המעורבים במפרק ושרירי העזר התומכים בפעולת המפרק וכן לימוד תרגילים לחיזוק השרירים הרלוונטיים, שניתן לבצע באופן עצמאי.

ראו גם:

שיקום אורתופדי

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!