מהי רפואת ספורט, והאם תורמת לשיקום מפרקים?

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום אורתופדיספורט ופעילות גופנית ידועים כבעלי משמעות בריאותית נרחבת. העוסקים בספורט חשופים פחות למחלות, לבעיות לב, להשמנה.

יחד עם זאת, פעילות ספורטיבית מאומצת מדי או כזאת שאיננה מתחשבת בגילו של המתאמן בכושרו הנוכחי ובמצב בריאותו עלולה להביא לפגיעה בריאותית, לפציעות ולכאבים עם דגש על מפרקים. חשוב להכיר את השטח הרפואי המתפתח שנקרא רפואת ספורט ולהבין, שרפואה זו יכולה להביא תועלת לשיקום מפרקים.

רפואה רב תחומית

רופאים תמיד לקחו חלק בריפוי ספורטאים שנפצעו, חלקם סייעו גם בשיקום פציעות שאירעו בעת או בעקבות פעילות גופנית מאומצת.

יחד עם זאת, רק בשנים האחרונות החל להתפתח תחום רפואת הספורט כענף רפואי בפני עצמו. רפואת ספורט, יש לדעת, היא במהותה רב תחומית. רופאי ספורט רבים החלו את התמחותם בתחומים כגון אורתופדיה או שיקום בפיזיותרפיה, אך יש גם כאלה שהחלו את דרכם ברפואה בהתמחויות אחרות כגון רפואה פנימית, כירורגיה, רפואת ילדים וכדומה.

רפואת ספורט עוסקת בהיבטים מגוונים המקושרים הן לספורטאים מקצועיים והן לספורטאים חובבים. היא יכולה לסייע במתן הדרכה לצורך פעילות גופנית איכותית יותר, כדי למנוע פציעות ופגיעות מסוג מיקרו טראומה, כדי לשקם פגיעות קיימות וכן כדי לאפשר התקדמות הדרגתית ונכונה יותר.

רפואת ספורט כוללת גם היבטים של טיפולי שלד ושרירים, טיפולים נוירולוגיים, היבטים תזונתיים, כירופרקטיקה וכן אלמנטים שמגיעים מהרפואה המשלימה, עיסוי, טיפולים במים (הידרותרפיה) ועוד. מרכזים לרפואת ספורט מתנהלים תחת קורת גג של מוסדות רפואיים גדולים וכן במכונים פרטים ויש גם מכוני מחקר המשתפים פעולה עם אגודות ספורט ומרכזים להכשרת מאמנים, ספורטאים וכן הלאה.

רפואת ספורט ואבחון

מחלות ופגיעות של המפרקים נפוצים מאוד בקרב ספורטאים. הדבר נכון במיוחד בקרב כאלה שמתאמנים באופן מאומץ אך גם עבור מתאמנים בלתי מאומנים וכאלה שמבצעים פעילות ספורטיבית ללא הנחיה נכונה. פגיעות מפרק יכולות להיות מלוות כאבים קשים אך לעיתים הפגיעה הולכת ומתהווה לאורך זמן, והכאבים מגיעים רק כאשר נזק משמעותי כבר נוצר. משום כך, חשוב לדעת שרפואת ספורט יכולה להביא תועלת בשיקום המפרק בשילוב היכולת לאבחן את המצב הקיים.

  • רפואת ספורט יכולה לבדוק את מצב המפרקים, ברכיים, כתפיים, מפרק הירך, קרסול וכל היתר.
  • רפואת ספורט יכלה לבצע בדיקה של מתאמנים, לבדוק האם התנועות החוזרות ונשנות נעשות בצורה מדויקת שאינה מביאה לעומס מיותר על המפרק.
  • ניתן לבצע סקירה נרחבת התואמת את גיל המתאמן ואת ענף הספורט או הפעילות שבה הוא לוקח חלק. בכל פעילות, קיים סיכון למפרקים שונים.
  • רפואת ספורט מטפלת במגוון רחב של פגיעות במפרקים

שיקום המפרק ברפואת ספורט

לצד האבחון מסוגלת רפואת הספורט להציע לא מעט דרכים שתורמות לשיקום המפרקים. למשל:

  • התאמת מדרסים ואביזרים אורתופדיים – על מנת להתגבר על כאבי גב, כדי למנוע פגיעה נוספת במפרקי הברכיים וכדי לאפשר שיקום מהיר יותר ניתן להתאים מדרס וכן אביזרים אחרים כגון כפפה שמונעת עומס על שורש כף היד.
  • טכניקה של גלי הלם מסייעת בשיקום דלקות כרוניות וכן דלקות חריפות. טכניקה זו יכולה לסייע לשיקום מפרקים וכן לשיקום והפגת כאבים בתופעות כגון דורבן, מרפק טניס, פגיעות בגידים, בברכיים, בכתפיים.
  • טכניקות נוספות המשמשות לשיקום מפרקים ברפואת ספורט כוללות מגוון של עיסויים, כירופרקטיקה, אוסטאופתיה. הטכניקות הללו ואחרות מאפשרות להשיב יכולת תנועה שאבדה וכן מסייעות להזרמת הדם ושיקום פגיעות שמשלבות שרירים, רקמות חיבור ומפרקים.
  • מומחים ברפואת ספורט מציעים שיקום מפרקים גם על ידי המלצות לחיזוק שרירים התומכים במפרק הפגוע או המודלק. חיזוק שרירים מזרז את זמן ההחלמה ומפחית עומס על המפרקים וכאבים.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!