מניעת נזקים לרצפת האגן לפני ובמהלך הלידה

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מניעת נזקים לרצפת האגן לפני ובמהלך הלידהרצפת האגן מורכבת משרירים ורצועות התומכים באברי האגן, כגון שלפוחית השתן, הרחם והמעיים, ומסייעת לשמירת הסוגרים למניעת דליפת שתן או צואה.

שרירי רצפת האגן בנויים בצורת ערסל מעצם הערווה עד עצם הזנב והחוצה אל העצמות הצדדיות.

עובדה ידועה היא שלידה עשויה להשפיע על רצפת האגן, השרירים והרצועות שלה, והתהליך עלול להוביל לבריחת שתן או צואה, צניחת איברים באגן וכאבים ברצפת האגן. בשנים האחרונות חלה עלייה בבקשות לניתוחים קיסריים בהעדר צורך רפואי להליך.

הסיבה החלקית היא שנשים מבקשות להפחית את הטראומה לרצפת האגן ולמנוע בעיות, אך הליך זה לא תמיד מהווה גורם מגן מפני נזקים לרצפת האגן.

מה יכולות נשים לעשות כדי להגן על רצפת האגן?

מחקר מתמשך חוקר כיצד יכולה היולדת בלידה נרתיקית להגן על רצפת האגן. לדוגמא, ניתן למנוע התשה המגבירה את הצורך בסיוע מכשירים ובכך מגבירים את הסיכון לטראומת רצפת אגן. מחקרים הראו כי תנוחת האם במהלך הלידה חשובה אף היא.

לידה בתנוחת ישיבה זקופה או שכיבה על הצד, מניבה יתרונות כגון קיצור השלב השני של הלידה, ולכן פחות זמן דחיפות, ופחות סיוע של מכשירים והפחתת הטראומה לרצפת האגן. פעילות גופנית לשרירי רצפת האגן במהלך ההיריון, מסייעת בהתמודדות ומניעת בריחת שתן וצניחת איברים באגן.

גורמים מועילים אחרים הם שמירת משקל בריא ופעילות גופנית קבועה כגו הליכה, שחייה, ופילאטיס. מומלץ לבצע תרגילים לרצפת האגן שלוש פעמים ביום, ולהתאימם לשגרת היומיום באמצעות תרגול במהלך צפייה בטלוויזיה או לאחר השימוש בשירותים.

נזקי רצפת האגן המתרחשים במהלך הלידה

פציעת רצפת אגן מתרחשת בשלוש מתוך עשר לידות נרתיק ולעיתים קרובות כוללת צניחת איברים באגן ובריחת שתן. הבנת מנגנון הפגיעה בשרירי האגן הכרחית להפחתת הפגיעה במהלך הלידה.

מתחם שרירי רצפת האגן מתרחב ונמתחים פי שלוש מהגודל המקורי שלהם במהלך הלידה כדי לאפשר לראש העובר לעבור, ובכך מוגבר העומס על השרירים ואיברי האגן, במצב המגביר את הסיכוי לפציעה, נזק או אפילו שיבוש וניתוק מוחלט של שרירי האגן מנקודת הכניסה שלהם עד לעצם החיבור לערווה.

בנוסף, במהלך השלב השני של הלידה, כשראש העובר יוצא, שרירי רצפת האגן נמתחים ומתנפחים יותר, והנזק לעצבים עלול להתרחש לצמיתות, ובכך להוביל לרפיון או נפילת איברי האגן.

מצבים אלו עלולים לגרום לפגיעה משמעותית לשרירי רצפת האגן והעצבים, ולהגביר את הסיכון לבריחת שתן וצואה והתפתחות עתידית של צניחת איברים באגן.

מניעה והמלצות

מחקרים רבים הראו את יעילות השיטות השונות למניעת פגיעה ברצפת האגן במהלך לידה וגינאלית. תרופות לחסימה עצבית והזרקת הרדמה של אפידורל מגנים נגד התפתחות פציעות, ומאפשרים פתיחה מספקת של האגן על מנת למנוע פגיעה בשרירים.

גורמי סיכון כגו לידת מלקחיים, משקל העובר וגודל ראשו צריכים להיות מזוהים מראש לפני הלידה. זיהוי גורמי הסיכון המשפיעים על הסיכון לפציעה שימושי להפחתת הפגיעה. יש להשתמש בזהירות עם המלקחיים וחומרי ההרדמה כך ששרירי האגן יוכלו להימתח מספיק זמן לפני הלידה.

חשיבות תרגילי רצפת אגן לפני הלידה ובמהלכה

הבנת השפעת התרגילים להגנת רצפת האגן לפני הלידה ובמהלכה מסייעת במניעת התפתחות בעיות בתפקוד רצפת האגן. במחקר אחד, נשים שקיבלו טיפול רצפת אגן החל מהשבוע העשרים להריון, נמצאו בסיכון מופחת של 56% לבריחת שתן בהריון מתקדם, חמישים אחוזי סיכויים מופחתים כשלושה חודשים לאחר הלידה, ושלושים אחוזי סיכויים מופחתים כחצי שנה לאחר הלידה.

מחקר ארוך טווח נוסף הראה שלימוד תרגילי רצפת אגן או קבלת טיפולי פיזיותרפיה במהלך ההיריון ולאחר הלידה מועילים להגנה מפני נזקים לרצפת האגן, במיוחד לנשים הנמצאות בסיכון גבוה.

שיטות יעילות נוספות כגון טיפולים ידניים המבוצעים החל מהשליש השלישי להריון משנים את המאפיינים המבניים של רצפת האגן. עיסוי ידני או אימון לידה משמש למתיחת הנקבים והנרתיק בשבוע האחרון של הלידה.

 

אולי יעניין אותך גם:

כיצד לאושש ולשקם את רצפת האגן לאחר הפלה?

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!