פיזיותרפיה בדליפת שתן במאמץ

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פיזיותרפיה בדליפת שתן במאמץדליפת שתן במאמץ היא מצב של אובדן בלתי נשלט של שתן במהלך שיעול, עיטוש או צחוק. כל פעילות הגורמת לעלייה בלחץ בחלל התוך בטני המשפיע על השופכה, מונע את סגירתה ועשוי לתרום לדליפת שתן.

מצב זה מתרחש כאשר שרירי רצפת האגן נחלשים ושלפוחית השתן מחליקה נמוך, או שליקויי תפקוד הסוגרים הפנימיים גורמים לצלקת בשופכה פתוחה, עד למצב כרוני העשוי לתרום, בין היתר, גם לדליפת שתן.

דליפת שתן במאמץ היא מצב רפואי נפוץ הניתן לטיפול, ופיזיותרפיה היא גישת הטיפול הראשונית למספר מצבי ליקויים ברצפת אגן, כגון ליקויים באיברי השתן והאגן. הטיפול בטוח ואינו פולשני.

פיזיותרפיה היא גישה קלינית יעילה

אימון וחיזוק שרירי רצפת האגן, שהם השרירים התומכים בשלפוחית השתן, מומלץ כקו הטיפול הראשון לנשים הסובלות מדליפת שתן במאמץ. הטיפול מומלץ גם לנשים הרות כשיטת מניעה ראשונה.

פיזיותרפיסטים מעניקים ייעוץ לנשים, הכולל הרגלי מפתח לשמירה על הבריאות ושיפור אורח החיים והרווחה הכוללת, כגון ירידה במשקל, הפחתת צריכת קפאין ונוזלים, הפסקת עישון והגברת הפעילות הגופנית.

מחקרים: פיזיותרפיה פותרת תסמיני דליפת שתן בנשים

סקירה חדשה של מחקרים, הוכיחה את יעילות פיזיותרפיה לטיפול בתסמיני דליפת שתן. הסקירה פורסמה במרץ 2008 בכתב העת Annals of internal medicine, ומדווחת כי אימון שרירי רצפת האגן, בשילוב עם אימון השלפוחית, פתר תסמיני דליפת שתן בנשים.

לדברי החוקרים, אמצעי מניעה נאותים, כולל בדיקה וטיפול פיזיותרפיה, סייעו לנשים להתמודד עם דליפת השתן כתוצאה מחולשת רצפת האגן, ולהקל אותה.

הסקירה כללה 96 מחקרים אקראיים מבוקרים, ושלוש סקירות שיטתיות משנת 1990 עד שנת 2007, והגיעה למסקנה כי אימון שרירי רצפת האגן ואימון שלפוחית השתן פתרו דליפות שתן במאמץ בקרב נשים, לעומת טיפול תרופתי, מכשירים רפואיים, תרופות הזרקה וטיפולים מקומיים באסטרוגן.

חשיבות פיזיותרפיה לדליפת שתן

פיזיותרפיה חיונית לטיפול בדליפת שתן בשל תפקידה בהערכת הטיפול במצבי שלד ושרירים. המטופלות נוטות לסבור כי בשל גילן או ההיסטוריה הרפואית שלהן, דליפת שתן היא משהו עימו עליהן ללמוד לחיות, אך במציאות סברה זו רחוקה מהאמת.

אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להיות מודעים לתפקיד המשמעותי של פיזיותרפיה בטיפול בדליפת שתן, כך שמטופלות יוכלו לדעת על חלופות לאביזרי דליפת שתן, תרופות או ניתוחים.

פיזיותרפיסטים משתמשים במגוון שיטות המסייעות למטופלות להשיג תפקוד נכון של רצפת האגן. ההערכה הראשונית של המטופלת מחייבת את קביעת סוג דליפת השתן, כגון במאמץ, מתוך דחיפות או שניהם, היקף הדליפה, הערכת כוחה, שליטה מוטורית, סיבולת שרירי רצפת האגן, ושלילת בעיה אחרת הקשורה לשרירים ושלד.

בהמשך מורכבת תכנית טיפול אישית הכוללת תרגילים, המאפשרים למטופלות לטפל במצבן באופן בטוח ויעיל.

מאפייני פיזיותרפיה לדליפת שתן במאמץ

פיזיותרפיסט מלמד את המטופלות הסובלות מדליפת שתן, לסחוט את השרירים במהלך התעטשות, או לשלוט על רצפת האגן ושרירי הבטן טרם ביצוע פעילות הגורמת לדליפה, למשל התעטשות, שיעול, צחוק או הרמת משאות.

טיפול פיזיותרפיה מציע אף עצות לגבי שינויים באורח החיים המסייעים להפחתת גירויי שלפוחית השתן. הימנעות מגירויים נפוצים כוללים תנועה ופעילות גופנית נכונה, ובמיוחד הימנעות משיטות כפיפות בטן שאינן תקינות.

 

ראו גם:

הכירו את הסטימולטור החדש לחיזוק שרירי רצפת האגן – I Touch Sure

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!