ליקויים בתפקוד רצפת האגן

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ליקויים בתפקוד רצפת האגןרצפת האגן היא קבוצת שרירים באזור האגן. שרירים אלו תומכים באיברים באגן הירכיים, הכוללים את שלפוחית השתן, הרחם ופי הטבעת הנמצא באזור סוף המעי הגס, בו הגוף מאחסן פסולת מוצקה. באמצעות הרגעת שרירים אלו, ניתן לשלוט בפעולות שלפוחית השתן והמעיים.

תפקוד רצפת האגן הוא מונח כולל לקבוצת הפרעות הגורמות לליקויים באחסון נוזלים בשלפוחית השתן ובעיות בריקון מעיים, כמו גם כאבי אגן. אבחון הבעיות מוביל לזיהוי התסמינים והבנת הגורמים להם, כמו גם לטיפול נכון, למניעת השבתה.

מהם ליקויים בתפקוד רצפת האגן?

כשאישה אינה מצליחה לשלוט על שרירי רצפת האגן, המצב נקרא חוסר תפקוד רצפת האגן. במצב זה, במקום שהשרירים יירגעו, הם אינם מתפקדים כך שלא ניתן לבצע מתן שתן או פעולת מעיים.

תפקוד לקוי של רצפת האגן עשוי להיגרם כתוצאה ממספר מצבים פרטניים, הכוללים התכווצויות בלתי רצוניות של שרירי האגן; פציעות טראומטיות באזור האגן כגון בתאונה; סיבוכים כתוצאה מלידה וגינאלית; תסמונות כאבי אגן; ותסמונות ליקויים בעצבי רצפת האגן.

מהם תסמיני ליקויים בתפקוד רצפת האגן?

חלק מהתסמינים הבאים עשויים להציע על ליקויים בתפקוד רצפת האגן, אם אישה סובלת מהם, עליה להתייעץ עם רופא. מספר תסמינים עשויים להצביע אף על מצבים אחרים, אך בדיקה גופנית מלאה מסוגלת לקבוע את הגורם לתסמינים.

תסמיני חוסר תפקוד של רצפת האגן כוללים:

  • צורך תכוף להשתין. במהלך השהות בשירותים, אישה עשויה להפסיק ולהתחיל פעמים רבות את מתן השתן.
  • כאבים במהלך מתן שתן.
  • כאבי גב תחתון שאינם מוסברים על ידי גורמים אחרים.
  • כאבים מתמשכים באזור רצפת האגן, איברי המין או פי הטבעת.
  • כאבים במהלך משגל.

כיצד מאובחנים ליקויים בתפקיד רצפת האגן?

החלק החשוב ביותר של הערכת אדם הסובל מבעיות בתפקוד רצפת האגן הוא בדיקת היסטוריה רפואית יסודית ובדיקה גופנית, לרבות בדיקת רצפת האגן. היבט חשוב בהיסטורי הרפואית כולל היסטוריית לידות ובעיות פוריות.

יש לזהות ולאתר היסטוריה של לידות מורכבות, לידות מלקחיים, לידות ממושכות, ולידות טראומטיות הכרוכות בביצוע חתכים ניתוחיים בין פי הטבעת והנרתיק על מנת למנוע קריעה טראומטית במהלך הלידה.

בנוסף חיוני לבדוק היסטוריה יסודית של דפוסי המעיים, לכולל שלשול, עצירות או שני המצבים. חלקים מרכזיים אחרים של ההיסטוריה כוללים ניתוחים קודמים ונוכחות או העדר כאב לפני, במהלך או לאחר פעולת מעיים או מתן שתן.

לאחר בדיקת היסטוריה רפואית מלאה ובדיקה גופנית, ניתן לבצע מספר בדיקות, בהתאם לתסמינים וחשד הרופא לגבי מה שעלול לגרום לתסמינים. בדיקות אלו עשויות להיות בלתי נוחות או מביכות במקצת, אך הן מספקות מידע רב ערך לקביעת הגורם לתסמינים וסיוע במתן הקלה מסוימת.

בדיקה גופנית מעריכה את יכולת האישה לשלוט בשרירי רצפת האגן. הבדיקה מבוצעת באופן ידני, והרופא בודק אם קיימות התכווצויות שרירים, קשירת שרירים או חולשת שרירים.

הרופא עשוי לבצע גם בדיקת שליטת שרירי האגן באמצעות הנחת רפידות דביקות על הנקבים, האזור ששבין הנרתיק ופי הטבעת, או על העצם המשולש שבקצה בסיס עמוד השדרה. מכשיר קטן מוצב בפי הטבעת או הנרתיק לבחינת השליטה בשרירים. חלק מהרופאים מבצעים גם בדיקת זרימת שתן.

כיצד מטופלים ליקויים בתפקוד רצפת האגן?

תפקוד לקוי של רצפת האגן מטופל לעיתים קרובות בהצלחה ללא ניתוח. הטיפולים כוללים:

ביופידבק

הטיפול הנפוץ ביותר המבוצע על ידי פיזיותרפיסט. השיטה אינה כואבת ואינה ניתוחית ומספקת שיפור ניכר בבעיות בתפקוד רצפת האגן.

פיזיותרפיסטים עשויים להמשיך את הטיפול עם מספר גישות הכוללות שימוש בחיישני וידיאו מיוחדים לשם פיקוח על שרירי רצפת האגן, כשהמטופלת מנסה להרגיעם או לכווצם. בשלב הבא, המטפל מספק משוב ועובד עם המטופלת על שיפור קואורדינציה של השרירים.

תרופות – במקרים מסוימים, הרופא ירשום תרופות להרפיית שרירים במינון נמוך להתמודדות עם בעיות בתפקוד רצפת האגן.

שיטות הרפיה – רופא או פיזיותרפיסט עשוי ימליץ על שיטות הרפיה כגון אמבטיות חמות, יוגה ופעילות גופנית.

תפקוד לקוי של רצפת האגן הוא מצב הניתן היטב לטיפול, בדרך כל באמצעות שימוש בביופידבק ופיזיותרפיה. התייעצות עם רופא לגבי התסמינים מובילה לטיפול המשפר את המצב באופן משמעותי, ולשיפור ניכר באיכות החיים.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!