בעיות ברצפת האגן

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בעיות ברצפת האגןבעיות ברצפת האגן נפוצות ביותר בקרב נשים, ועשויות להשפיע על הרגליים או איברים אחרים בגוף. אישה הסובלת מהפרעות אלו חווה הפרעות בשרירי רצפת האגן, אשר מחזיקים את שלפוחית השתן, הרחם, הנרתיק ופי הטבעת.

בעיות אלו נגרמות לאחר ניתוח, תאונת דרכים או לידה וגינאלית טראומטית, ועשויות לנבוע גם מלחץ. נשים הסובלות מציסטיטיס, אנדומטריוזיס, וולוודיניה או פיברומיאלגיה רגישות יותר לבעיות ברצפת האגן. לא ברור אם מצבים אלו מעוררים את הבעיות, או להיפך.

סוגים ותסמינים של בעיות ברצפת האגן

הסוגים השונים של הפרעות רצפת אגן משתנים בהתאם לאיבר המושפע. אישה חווה בדרך כלל יותר מסוג אחד, ובכל הסוגים, התסמין השכיח ביותר הוא תחושת כובד או לחץ באזור הנרתיק, המשפיע על הרחם, שלפוחית השתן, או פי הטבעת. התסמינים נוטים להתרחש בתנוחת עמידה, הפעלת מאמץ או שיעול, ונעלמים במצב שכיבה ורגיעה.

התסמינים כוללים:

  • כאבי אגן כרוניים, המקרינים כאב למפשעה, לבטן ולגב.
  • יחסי מין כואבים.
  • דחף חזק או תכוף להשתין.
  • תחושת צריבה במהלך מתן שתן.
  • בריחת שתן.
  • תחושת צריבה בנרתיק.
  • מחזור חודשי כואב.
  • קשיים בעשיית צרכים ועצירות.

נשים הסובלות מבעיות ברצפת האגן עלולות לפתח גם מצבים אחרים כגון תסמונת מעי רגיז, אנדומטריוזיס ופיברומיאלגיה.

צניחת שלפוחית

מתפתחת כששלפוחית השתן יורדת למטה ובולטת כנגד הדופן הקדמית של הנרתיק. מצב זה נובע מהיחלשות רקמת חיבור ותמיכת מבנים סביב השלפוחית. בריחת שתן אצל נשים היא הפרעה נפוצה מאוד לסובלות מצניחת שלפוחית וגם בריחת הצפה, או אצירת שתן.

לאחר הטלת שתן, השלפוחית אינה מסוגלת להתרוקן לחלוטין. לעיתים מתפתחת דלקת בדרכי השתן. בשל הנזק העלול להיגרם לשלפוחית, נשים עם הפרעה זו עלולות לפתח מצב של דחף עז ובלתי נלאה להשתין, וכתוצאה מכך מעבר שאינו רצוני של שתן.

צניחת רחם

במצב זה, הרחם צונחת לנרתיק, כתוצאה מהיחלשות רקמות החיבור והרצועות התומכות ברחם. הרחם עלולה לתפוח אל החלק העליון של הנרתיק; אל פתח הנרתיק; חלקית דרך פתח הנרתיק; או לכל אורך פתח הנרתיק, וכתוצאה מכך מתרחשת צניחת רחם כוללת.

מצב זה גורם לכאבים בגב התחתון או בעצם הזנב, למרות שנשים רבות אינן סובלות מתסמינים כלשהם. צניחת רחם עלולה לגרום לכאבים במהלך הליכה, ופצעים עלולים להתפתח ולדמם על צוואר הרחם ולגרום למוגלה בולטת וזיהום.

צניחת הרחם עשויה לגרום לשריטת השופכה, ולהסתיר בריחת שתן אם היא קיימת או לגרום להשתנה קשה. נשים הסובלות ממצב זה עשויות לחוות אף קושי בפעולת מעיים.

צניחת הנרתיק – במצב זה, החלק העליון של הנרתיק יורד לחלק התחתון, כך שהנרתיק פונה מבפנים החוצה. החלק העליון עשוי לרדת דרך חלק מהנרתיק או לאורך כל הדרך, לבלוט מחוץ לגוף ולגרום לצניחה נרתיקית כוללת. מצב זה גורם לכאב במהלך ישיבה או הליכה. פצעים עלולים להתפתח על הנרתיק לגרום לדימום והפרשות.

אבחון בעיות ברצפת האגן

האבחון מבוצע בעיקר עם סקירת ההיסטוריה הרפואית המשפחתית של האישה ובדיקה גופנית. מתבצעת אף הערכה יסודית של כל המצבים הקשורים, ובדיקת MRI עשויה לשמש על מנת לשלול בעיות אנטומיות. בדיקה עם מכשיר ספקולום, המפריד את דפנות הנרתיק זו מזו, מאפשרת לרופא להחדיר אצבע לנרתיק על מנת לקבוע את חומרת התסמינים.

שיטות אבחון נוספות קובעות את המידה בה שלפוחית מתפקדת. לדוגמא, רופאים מודדים את כמות השתן אותה יכולה השלפוחית להחזיק ללא דליפה, ואת כמות השתן היוצאת מהשלפוחית לאחר הטלת שתן, כולל קצב הזרימה.

אם לאישה יש בעיה עם דליפת שתן או עוצמת זרימה, הרופא עשוי להשתמש בצינור צפייה גמיש המציג את החלק הפנימי של השלפוחית, בהליך הנקרא ציסטוסקופיה. שיטות אלו מסייעות לרופא לקבוע אם קיים צורך בתרופות או ניתוח.

כשהשלפוחית אינה מתפקדת היטב, הנטייה היא לטפל עם ניתוח. אם מתגלים פצעים בנרתיק או בצוואר הרחם, הרופא עשוי לקחת דגימה לבדיקה במיקרוסקופ על מנת לבדוק אפשרות לסרטן.

טיפול בבעיות ברצפת האגן

היות ונשים הסובלות מבעיות אלו עלולות לחוות מצבים שונים רבים, הטיפול מתבצע לעיתים על ידי מספר רופאים המזהים מצבים שונים ומציעים קשת רחבה של אפשרויות טיפול, ולעיתים מתבצעים שילובי טיפולים. אלו כוללים:

תרגילי רצפת אגן

כגון תרגילי קיגל, מפחיתים תסמינים מטרידים, כולל בריחת שתן, אך אינם משפיעים על צניחת רצפת האגן. התרגילים מסייעים לחיזוק שרירי רצפת האגן, מיקוד השרירים סביב הנרתיק ועצירת זרם שתן.

שרירים אלו נסחטים היטב, מוחזקים כשנייה או שתיים ואז נרגעים למשך כעשר שניות. בהמשך אישה מאריכה בהדרגה את ההתכווצויות עד לעשר שניות בכל תרגיל, וחוזרת על התרגילים כעשר פעמים ברציפות. מומלץ לבצע את התרגילים מספר פעמים ביום, וניתן לבצעם במהלך ישיבה, עמידה או שכיבה.

תרופות להרפיית שרירים – זמינות בצורות אוראליות או נרות. תרופות לבליעה עשויות לגרום להרגעה מוגזמת של האגן ותופעות לוואי אחרות. נרות ממוקמים באזור הנרתיק או פי הטבעת וממזערות תופעות לוואי אלו.

שחזור תפקוד רצפת האגן – גישה זו חיונית לטיפול בתפקוד רצפת האגן. פסיכיאטר פיסי המתמחה בבעיות רצפת האגן מלמד אישה שיטות לשיפור התסמינים, כולל שיטות הירגעות ובניית מכאניקה מחודשת ליציבה תקינה של הגוף. מגוון תרגילים נחוצים, אך התוצאות הן מצוינות.

טיפול במצבים נלווים – טיפול בבעיות רפואיות אחרות המתרחשות עם בעיות ברצפת האגן משפר את ההתאוששות.

אפשרויות טיפול אחרות – כגון ניתוחים והזרקות, מוצדקות לעיתים בהתאם לחומרת התסמינים.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!