מדוע שיקום מערכת העצבים חשובה כל כך ללוקים באירוע מוחי?

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום מערכת העצבים
שיקום מערכת העצבים

שיקום מערכת העצבים הוא תהליך ארוך ומורכב שיש לבצע בחולים שעברו אירוע מוחי. במחקרים רבים נמצא כי ככל שתהליך השיקום החל בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההצלחה של התהליך היו גבוהים יותר.

תכנית השיקום צריכה להיבנות באופן אישי עבור כל מטופל ומטופל בהתאם למצבו הרפואי, בהתאם למידת הנזק הנוירולוגי וההתבטאות הפיזית שלו, בהתאם לגילו של המטופל ועוד.

מטרות השיקום של מערכת העצבים

לשיקום של מערכת העצבים קיימות מטרות רבות כשהחשובה שבהן היא לאפשר למטופל לחזור לשגרת חייו באופן המהיר והאיכותי ביותר. בנוסף לכך במהלך השיקום מושם דגש על איזון של מחלות רקע שלרוב יוצאות משליטה לאחר אירוע מוחי.

בין היתר מדובר על רמות גבוהות של שומנים בדם, סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. מטרה חשובה נוספת של השיקום היא להפחית במידה הרבה ביותר את הסיכוי להישנות האירוע המוחי.

כיום ידוע כי אנשים שסבלו מאירוע מוחי בעבר נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מאירוע מוחי חדש יחסית לאוכלוסייה הכללית.

הטיפול התרופתי במהלך השיקום

חלק אינטגרלי בתהליך השיקום הוא התאמה פרטנית של התרופות למטופל. לא בהכרח מדובר על תרופות נוירולוגיות אלא על מגוון רחב של תרופות שונות שהבחירה בהן מתבססת על התסמינים הקליניים מהם סובל המטופל לאחר האירוע המוחי שעבר.

בין היתר מדובר על תרופות נגד עצירות, תרופות שמסייעות לטפל בבעיות השרירים השכיחות מהן סובלים המשתקמים מאירוע מוחי, תרופות שמסייעות למטופלים להטיל שתן ועוד.

הטיפול הסיעודי במהלך השיקום

חולים רבים שהצליחו לשרוד אירוע מוחי נמצאים במצב סיעודי. המשמעות היא שהם סובלים מקושי בביצוע פעילויות יומיומיות בסיסיות כמו למשל הכנת אוכל, רחצה, קימה משכיבה לישיבה, לבישת בגדים, התפשטות ועוד.

לפיכך במהלך תהליך השיקום חולים אלה זקוקים לעזרה סיעודית. כך למשל חולים רבים בשלב השיקום נמצאים בסיכון לפתח פצעי לחץ וזאת משום שהם מתקשים בקימה מהמיטה. על מנת למנוע את היווצרות פצעי הלחץ יש להזיז את החולה במיטתו לעתים קרובות.

הטיפול הפיזיותרפי במהלך השיקום

למרות שחולים רבים שהצליחו לשרוד אירוע מוחי יישארו עם נכות או שיתוק למשך שארית חייהם, הרי שבדרך כלל ניתן לשפר את היכולת התנועתית של החולים לאחר אירוע מוחי במידה זו או אחרת על ידי פיזיותרפיה.

מסיבה זו רוב החולים לאחר אירוע מוחי מקבלים הנחיות ברורות להתחלת ביצוע תרגילי פיזיותרפיה. באמצעות תרגול קבוע של פיזיותרפיה לאחר אירוע מוחי ניתן לשפר את השליטה בשרירים, להפחית את הטונוס השרירי בגוף, להפחית את מידת הכאבים מהם סובלים החולים ועוד.

טיפול בתקשורת במהלך השיקום

חלק לא מבוטל מהחולים סובלים לאחר אירוע מוחי מפגיעה בדרגת חומרה זו או אחרת ביכולת התקשורת שלהם. בבעיות התקשורת מטפלים קלינאי תקשורת שתפקידם לאבחן את ההפרעות הספציפיות מהן סובל המטופל ולסייע לו להשיב את היכולות שאבדו לו. כמו כן קלינאי תקשורת מסוגלים לאבחן בעיות ביכולת הבליעה ולסייע להחלמה גם מבעיות אלו.

טיפול נפשי במהלך השיקום

מפאת קוצר היריעה לא נזכיר את כל האלמנטים שיש לתת עליהם את הדעת בתהליך השיקום של מערכת העצבים. עם זאת, חשוב לציין כי החולים שהצליחו לשרוד אירוע מוחי סובלים משכיחות גבוהה מאוד של הפרעות פסיכיאטריות בדגש על דיכאון.

לפיכך חשוב מאוד לשלב במערך הטיפול השיקומי גם טיפול מתחום הנפש. במקרים מסוימים ההפרעות עלולות להיות חמורות ביותר ולפיכך לא רק לפגוע באיכות חייו של המטופל אלא גם בתהליך השיקום כולו וחשוב להיות מודעים לכך.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!