שיקום בעקבות אירוע מוחי

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום לאחר אירוע מוחי
שיקום לאחר אירוע מוחי

אירוע מוחי (שבץ) הינו אירוע רפואי המוגדר כאירוע חירום. האירוע המוחי יכול להיגרם ממספר גורמים, לדוגמא: תסחיף, קריש דם, דימום וכדומה.

עקב כך האזור שנפגע במוח המטופל, אינו מקבל את אספקת הדם לה הוא זקוק על מנת לתפקד כראוי ובעקבות זאת, האזור הספציפי במוח שנפגע, מאבד באופן חלקי, זמני או באופן מלא במקרים מסוימים את יכולתיו התפקודיות הספציפיות לאותו אזור במוח.

הגורמים לשבץ הינם רבים וחלקם אינם תלוים באדם, כגון: מין, גיל, היסטוריה משפחתית. אך ישנם גורמים רבים העלולים לגרום לאירוע מוחי, אשר כן תלוים באדם, כגון: תזונה, פעילות גופנית, עישון סיגריות. כמו גם, מחלות רקע כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, הפרעות בקרישיות דם, מחלות הפוגעות בתפקוד הלב וכדומה, גם כן מעלות את הסיכון לפתח אירוע מוחי.

זיהוי האירוע המוחי, אבחון מהיר ומתן טיפול בהתאם ומהר ככל שניתן, יסייע בשיפור הפרוגנוזה של המטופל.

התסמינים של האירוע המוחי, עלולים הופיע באופן פתאומי ונראים כעבור מספר שניות עד דקות. עלולות להופיע במהרה תופעות שונות גופניות, המראות על פגיעה בתפקוד אזור ספציפי במוח. לדוגמא:

  • הפרעות ביכולת הדיבור,
  • הפרעות ביכולת ההתבטאות,
  • הפרעות במערכת התנועה,
  • קושי להזיז צד אחד של הגוף,
  • קושי בהליכה,
  • שינוי בסימטריה של שרירי הפנים (שפה נפולה מצד אחד) ועוד.

מחקרים שונים הוכיחו כי אחוזים גבוהים של מטופלים שעברו אירוע מוחי זקוקים לשיקום לאחר מכן.

מהו שיקום לאחר אירוע מוחי?

שיקום באופן כללי ושיקום לאחר אירוע מוחי, הינו תהליך חשוב והכרחי למטופלים רבים וזאת בכדי לסייע ולשקם את חייהם ככל שניתן, בכדי שיוכלו לחזור לחיי שגרה, משפחה, ילדים, חברים ועבודה, להשתלב בחיים תוך כדי הבנת מצבם הגופני החדש.

שיקום לאחר אירוע מוחי מסייע למטופל לשקם את גופו ונפשו, בהתאם לפגיעה המוחית שהתרחשה לאחר השבץ.

השיקום נעשה על ידי צוות מומחים, רב תחומי, מקצועי ומנוסה, אשר לרוב כולל: רופאים בכירים וביניהם מומחים לניורולוגיה, צוות סיעודי, קליניאית תקשורת, עובדות סוציאליות, מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטי, מומחים לפזיולוגיה של המאמץ וצוות פסיכולוגים.

העבודה המשותפת והמשולבת של הצוות המקצועי, מסייעת למטופל ללמוד כיצד להתרגל ולקבל את המגבלות הפיזיות שנוצרו בחייו לאחר האירוע המוחי, הצוות תומך, מלמד ועוזר הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית למטופל ולבני משפחתו להתרגל ולחיות טוב למרות המגבלות החדשות.

לאחר אירוע מוחי עלולים להיות סימפטומים רבים, אשר מצריכים שיקום ארוך ומקצועי. הסימפטומים השכיחים כוללים: נוקשות או רפיון וחולשת שרירים באזורים שונים בגוף, הפרעות בקוארדינציה, שיתוק חלקי או מלא של הגפיים.

עקב הפרעות הללו זקוק המטופל לעזרה וייעוץ כיצד להיעזר בעזרי הליכה שונים וכיצד לחזק את גופו.

במקרים מסוימים, המטופל יהיה זקוק לעזרה צמודה מקצועית אשר תסייע לו בלימוד ההליכה ופעולות יומיומיות בסיסיות.

בנוסף, השיקום לאחר אירוע מוחי מסייע בפגיעה שנוצרה וגרמה להפרעות בתקשורת, אפזיה (פגיעה בשפה), דיסארטיה (פגיעה ביכולת הדיבור) ועוד ולכן חשוב שבצוות המשקם תהיה קליניאת תקשורת בין היתר.

הפרעות נוספות שכחיות אשר זקוקות לשיקום כוללות: הפרעות בתנועה, הפרעות בתחושה, הפרעות בחוש הטעם, ריח, הפרעות ברגש, הפרעות במהלך החשיבה, הפרעות התנהגותיות וכדומה.

בשל אופי הפגיעות המוחיות הקשות, וברמות שונות, הצוות מסייע לשיקום כל אדם באופן ספציפי בהתאם לאופי הפגיעה ולקשיים שנוצרו עקב כך ישנם מטופלים שמוחם נפגע במספר אזורים ולכן זקוקים לשיקום נרחב יותר בשל הפגיעה התפקודית והקוגנטיבית.

מחקרים רבים הוכיחו כי מטופלים לאחר אירוע מוחי, עלולים לפתח בחודשים לאחר האירוע המוחי, דיכאון, חרדה, ירידה בדימוי וערך עצמי וכדומה.

חשוב מאוד כי במהלך השיקום הפיזי והקוגניטיבי של המטופל, ילווה המטופל וגם בני משפחתו גם בתהליך שיקום פסיכולוגי. תמיכה וחיזוק מצד המשפחה, חברים, סביבה קרובה, הינה הכרחית לשיקום המטופל לאחר אירוע מוחי.

מה החשיבות של שיקום אחרי שבץ מוחי

שיקום לאחר שבץ מוחי הוא קריטי כדי להחזיר את המטופל לשגרת חייו ולרמות מסוגלות קרובה ככל הניתן מלפני השבץ המוחי שעבר.

האם ניתן לקיים שיקוץ שבץ בבית?

שיקום שבץ ביתי הוא אפשרות לחלק מהמטופלים שעומדים במספר תנאי סף לקבל שיקום אחרי שבץ מוחי באופן זה. כדי לאפשר את שיקום שבץ בבית צריך לקבל המלצה לכך במכתב השחרור מבית החולים. אחד מהתנאים הקריטיים ביותר הוא שהמטופל צריך להיות במצב שאינו מחייב טיפול רפואי צמוד או מעקב רפואי צמוד אותו לא יכול לקבל במסגרת הביתית. כמו כן, המשפחה והמטופל צריכים לרצות בתהליך השיקום הביתי, המעגל הקרוב צריך ללוות ולתמוך במטופל והבית צריך להיות מותאם לקיום שיקום שבץ ביתי.

מה היתרונות של שיקום שבץ ביתי

מטופלים רבים נוטים לשגשג יותר בתהליך השיקום כאשר הוא מתקיים בסביבה נוחה ונעימה עבורם. שיקום אחרי שבץ מוחי יכול להיות תהליך ארוך וממושך ולעיתים קשה להגיע בכל פעם לקיים את השיקום במסגרות טיפוליות

מה צריך לדעת על שיקום אחרי שבץ מוחי?

ראשית כל, כדי להתאים את הטיפול הראוי והמתאים ביותר, גם מבחינה פיזית, גם מבחינה קוגנטיבית וגם מבחינה רגשית, חייבים להבין לעומק את מצבו של המטופל. יש כל מיני דרגות ורמות של שבץ, אדם בן 40 שעבר אירוע מוחי, ואדם בן 80 שעבר אירוע מוחי, לא יקבלו את זה באותה הצורה. חשוב גם לזכור כי אירוע שכזה עלול לפגוע באדם גם בפן הרגשי ולגרום לדיכאון, חרדות, פחדים ובעיות רגשיות נוספות. לכן, לא תמיד טיפול פיזי שכולל פיזיותרפיה וטיפולים קוגנטיביים אחרים מספיק ולעתים יש לשלב גם טיפולים אחרים. בנוסף, כדאי לדעת שאת הטיפול ניתן לעבור גם במסגרת ציבורית כלומר בבתי החולים הפזורים ברחבי הארץ, וגם באופן פרטי בבית המטופל. לעתים יש לשלב גם טיפולים משלימים כמו ריפוי בעיסוק למשל או טיפולים אחרים. אם האדם חווה גם מצבים כמו לחץ מוגבר, בעיות שינה, סימפטומים בעור, ניתן לשלב גם טיפולים מתחום הרפואה המשלימה. דיקור סיני, טיפולי מגע וצמחי מרפא יכולים להקל על המטופל במידה רבה

ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי>>>

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
salt
היתרונות של תאי מלח לשיקום איברים

תאי מלח, הידועים גם כטיפול במלח או הלותרפיה, צברו פופולריות בשנים האחרונות כגישה הוליסטית לשיקום איברים. שיטה חדשנית זו כוללת בילוי בתא מעוצב במיוחד, מלא בחלקיקי מלח, אשר מאמינים שיש להם השפעות טיפוליות על הגוף, להמשך קריאה המידע המקצועי ביותר בנושא חדרי מלח

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!