שיקום צוואר

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום צוואררוב האנשים מדווחים על בעיות באזור הצוואר בשלב כלשהו במהלך החיים. התסמינים המתפתחים נובעים משימוש יתר, פציעות ומחסור בפעילות גופנית. הפציעות מתרחשות בדרך כלל במהלך פעילות גופנית או לאחר ביצוע תנועה לא נכונה, מטלות הקשורות לעבודה או פעילות ביתית.

כאבי הצוואר מתוארים כתחושת קשיחות המלווה בנוקשות וכאב חריף, במצב סטטי או במהלך הטיית הראש והצוואר. הכאב עלול להתפשט לאזור הכתפיים, הגב העליון, הזרועות, או לעיתים אף עשוי לגרום לכאבי ראש. פציעות בצוואר מגבילות פעמים רבות את תנועת הצוואר.

פציעות קלות מצריכות מנוחה וטיפול שמרני אשר אינו כרוך בהתערבות כירורגית. במקרים חמורים יותר, פציעות קשות ומצבים המסכנים חיים, יידרש ניתוח לצורך שיקום צווארי. טיפולי פיזיותרפיה רבים מומלצים למטופלים המתלוננים על כאבים.

מבנה הצוואר

עמוד השדרה הצווארי מורכב משבע עצמות הנקראות חוליות. לכל חוליה יש שני מפרקים הממוקמים לכיוון האחורי ומתחברים למפרקי החוליות שמתחתם. בנוסף לכך קיימים דיסקים המפרידים את החוליות ומטרתם לספוג זעזועים בעת התנועה, שרירים ורצועות הפועלים לחיזוק עמוד השדרה הצווארי.

עצמות הצוואר מגנות על חוט השדרה מפני פגיעות ונזקים ומאפשורת תנועה תקינה של הצוואר.

הצוואר הוא אזור גמיש, המאפשר תנועה חלקית לכיוונים השונים , כיפוף ושמירה על יציבות. הפציעות נגרמות על ידי פגיעה באחד או יותר ממרכיבים אלה ומטופלות בדרך כלל בצורה שמרנית או כירורגית במקרים חמורים יותר.

טיפולי פיזותרפיה

רופאים רבים מפנים מטופלים המתלוננים על כאבים בצוואר לטיפול פיזיותרפי. הפיזיותרפיסט תחילה בודק את מצבו של המטופל, מבצע הערכה ראשונית ואוסף מידע אודות הפציעה והבעיה ממנה סובל המטופל.

המטפל בוחן את טווח התנועה, מודד את הכוח של שרירי הצוואר, כמו גם בוחן את הרגישות המקומית, היציבות ויכולת הניידות התפקודית. הטיפול, מטרתו להפחית ולמנוע כאבי צוואר כמו גם בניית תכנית תרגילים אשר תשרת את המטופל בביתו.

תכנית הטיפולים מורכבת מתרגילים ופעילות גופנית, כלי יעיל לטיפול בכאב צווארי, מתיחות המסייעות אף הן לטיפול בכאב ויעילות לדלקות מפרקים צוואריים. פיזותרפיסטים משתמשים באמצעי תמיכה לצורך שיפור היציבות והתנוחה. יתרונותיהם של תרגילי הצוואר הן טיפול נלווה בכאבי ראש וגב. טיפול בתסמינים אלה הופכים את הפעילות היומיות לקלה יותר.

נוקשות וכאבי שרירים מטופלים על ידי טכניקות עיסוי המפחיתות מתח וכאב מקומי. שיטות נוספות כגון אולטרסאונד או TENS משמשות להקלה בכאבים.

כמו כן, שימוש בטכניקות חום וקור עוזרות להרפות את השרירים ומפחיתות דלקת. במקרים חמורים יותר, יידרשו טיפולים פולשניים יותר כמו זריקות בעמוד השדרה ואף התערבות כירורגית.

ניתוח דיסק צווארי

מצבם של הרוב המכריע של הסובלים מכאב הנובע ממחלת דיסק צווארי , משתפר באופן עצמאי במסגרת טיפול שמרני. ניתוח, לעומת זאת, עשוי לעזור אם טיפולים אחרים נכשלים או אם התסמינים נוטים להחמיר.

מחלת דיסק צווארי נגרמת על ידי הפרעה באחד או יותר מהדיסקים. כאשר חלה פגיעה באחד הדיסקים, בשל דלקת פרקים או גורם אחר, המצב עשוי להוביל לעוויתות, דלקות וכאבים. במקרים חמורים, כאב וחוסר תחושה יכולים להופיע כתוצאה מלחץ המופעל על  שורשי העצב בצוואר.

בשנים האחרונות הוצעו טיפולים בתופעה הכוללים שימוש בדיסק מלאכותי העשוי מתכת, לצורך שיפור טווח התנועה.

למרבה הצער, לא כולם מועמדים לניתוח מסוג זה. טיפול נוסף הינו ניתוח לקיבוע צווארי אשר במסגרתו המנתח מסיר את הדיסק הפגום ומציב שתל חלופי במקומו אשר נלקח פעמים רבות מעצם אחרת.

תקופת ההחלמה והשיקום לאחר הניתוח נעה בין שלושה חודשים עד שנה. תזונה נכונה עשויה להאיץ את תהליך השיקום.

ראו שיקום באיברים נוספים בגוף:

שיקום לב

שיקום פה

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!