שיקום דלקת בגיד הרגל

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דלקת בגידדלקת בגיד קשורה לפציעות ספורט הנגרמות לאחר ריצה, קפיצה ותרגילים מורכבים כגון פיתול, הפניית הקרסול או פעילות מוגזמת של כף הרגל הגורמת למתח או קרע. בדרך כלל נובעת הדלקת לאחר מאמץ ממושך של ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים, כדורגל, כדורסל וטניס.

שיקום דלקת בגיד מתבצע במספר שלבים הכוללים תרגילי שיקום להשבת יכולת של מאת האחוזים ויותר, בתפקוד הרגל, כולל עצירת הנפיחות והדימום, והפחתת כמות רקמת הצלקת בשרירי הגיד.

יחד עם זאת, יש להבין כי מהות הטיפול, מעבר לשיקום עצמו, היא השגת תוצאות של מניעת התחדשות הדלקת. כל אדם שסבל מפגיעת ספורט, ועבר תהליך שיקום, מבין את הקושי הכרוך בהישנות הדלקת המחזירה אותו לנקודת ההתחלה.

מאמר זה מסביר את תהליך השיקום ומניעת הישנות הדלקת. בנוסף, יש להוסיף לתכנית אימוני הכושר מספר תרגילי מתיחות פשוטות.

גורמים וגורמי סיכון

מספר גורמים אחראים לדלקת בגיד, והגורם הנפוץ ביותר הוא פשוט חוסר חמצן. כשהגיד והשרירים המחוברים אליו נפגעים, נגרמת חולשה העלולה לגרום לדלקת. אימון יתר קשור אף הוא לדלקת גיד, כשמאמץ רב מידי, המבוצע מוקדם מידי, כלומר, ללא ביצוע תרגילי התחממות, אינו מאפשר לגיד די זמן להתאושש כראוי. בטווח הארוך, נחלש הגיד וכך מתרחש כאב ומתפתחת דלקת.

גורמים אחרים כוללים חוסר הקפדה על תרגילי חימום ומתיחות, נעילת נעליים שאינן מתאימות, ריצה או אימון על קרקע שאינה אחידה, או פשוט אימון המתבצע עם ציוד שאינו מתאים. בעיות ביו מכאניות כגון רגליים קמורות גבוהות או רגל שטוחה עלולות אף הן להוביל לדלקת בגיד.

טיפול מיידי

בשלב זה של תהליך השיקום מקבל המטופל טיפול מיידי, שמטרתו שיקום הרקמות הרכות. טיפול זה כולל יישום קרח, לבישת בגד דחיסה, הגבהת הרגל וקבלת הפנייה לתכנית שיקום. זהו טיפול חירום, הנחשב לשלב הראשון בתהליך השיקום, ועליו להתבצע באופן מיידי לאחר הפציעה.

טיפול זה הוכח ביכולתו להפחית באופן משמעותי את זמן ההחלמה, והוא מהווה את הבסיס המוקדם להתאוששות מפגיעה מלאה. כשדלקת בגיד מתחילה, קיימת כמות גדולה של דימום בלתי נשלט סביב אזור הפציעה. הדימום גורם לנפיחות, פגיעה בעצבים והגברת הכאב. אלו הם בדיוק המצבים הדורשים את הטיפול הראשוני.

מה כדאי לעשות תחילה?

לאחר הטיפול הראשוני הגוף עובר מיד לתהליך שיקום. במקום בו התרחשה דלקת הגיד, הגוף מתחיל לשקם את הסיבים שנפגעו באמצעות חלבון סיבי קולגן הידוע יותר בכינוי רקמת צלקת, המורכבת מחומר קשה מאוד ובלתי גמיש. זהו חומר סיבי הקושר עצמו לגיד הפגוע מתוך מאמץ לאחד את הסיבים שנפגעו. התוצאה היא מסה מגושמת של רקמת צלקת סיבית המקיפה את אזור הפציעה.

ראשית, יש לשמור על פעילות מתמדת, ולא להקשיב לעצות המטיפות למנוחה מוחלטת. עכשיו זה הזמן להתחיל את השיקום הפעיל, שכן רוב דלקות הגיד מתחילות להחלים בתוך יומיים עד שלושה ימים, ואז מגיע השלב האחרון בתהליך השיקום.

שיקום פעיל

בשלב זה, המטופל אחראי בעצמו על תהליך השיקום, ונדרש לבצע תרגילים ופעילויות גופניות כדי להאיץ את החלמתו המלאה. מטרת שלב זה וההתמקדות העיקרית הן להשיב את מרכיבי הכושר שאבדו בעקבות הדלקת, החזרת הגמישות, הכוח, הסיבולת השרירית, האיזון ותיאום טווח התנועה. ללא שלב זה בשיקום, לא תתאפשר החלמה מלאה לצמיתות.

הנקודה הראשונה המובהרת למטופל היא חשיבות ההקפדה על פעילות גופנית קבועה. הרופאים מנחים את המטופל לביצועים פשוטים המאפשרים הזרמת דם הדרושה לתהליך ההתאוששות, והמספקת חמצן וחומרים מזינים הדרושים להחלמת הדלקת.

אמצעי זהירות

לעולם, לעולם, לעולם אין לבצע פעילות גופנית הפוגעת בעקב. כמובן שתרגילים מסוימים כרוכים בחוסר נוחות גופנית, אך יש להישמר מפני דחיפת הגוף לנקודה בה מתעורר כאב. יש להיזהר ביותר עם אופן ביצוע התרגילים, ולהבין כי כאב הוא סימן האזהרה ממנו אין להתעלם.

יש לבצע את התרגילים בהדרגה ובעדינות ולהתקדם, בהתאם למצב וליכולת, לתרגילים דינמיים אינטנסיביים. מומלץ לבצע מגוון תרגילי תנועה בהנחיית פיזיותרפיסט מומחה בתרגילי שיקום דלקת גידים, ולעבר בהדרגה לסדרות תרגילים מתקדמות, כשניתן לבצע אותם ללא כאבים.

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!