שיקום לאחר פגיעת ראש

שיקום זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לשיקום!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיקום לאחר פגיעת ראש
שיקום לאחר פגיעת ראש

פגיעות ראש הינן פגיעות מסוכנות ולעיתים הרות גורל.

מחלות רבות ושונות כמו מחלות מטבוליות, גידולים סרטניי בראש, גידולים סרטניים אשר שלחו גרורות למוח ועוד כמו גם חבלות, ליקוים מולדים או נרכשים, פגיעות עקב תאונות שונות או לאחר ניתוחים עלולים לגרום לפגיעות ראש קשות.

עקב הפגיעות הללו חלקים שונים במוח עלולים להיפגע, לתפקד בצורה פחותה או לא לתפקד כלל. זיהוי מקור הבעיה, איבחונה ומתן טיפול מהיר, היו תנאי הכרחי לשיפור ושיקום חיים המטופל.

לנפגעי ראש עלולים להיווצר תסמינים וסימפטומים שונים, רבים ובדרגות שונות, חלק מהתסמינים עלולים להיות זמניים וחלקם עלולים להיות כרוניים.

בשיקום נפגעי ראש, חשוב לטפל, לאבחן ולשקם בהתאם ובאופן ספציצפי לאדם, גילו, מינו, מחלות רקע וכמובן לפי מקור הבעיה ותסמיניה.

תסמינים נפוצים לאחר פגיעות ראש כוללים:

  • אפילפסיה,
  • אמנזיה (שכחון),
  • דיסארטריה (הפרעות בדיבור),
  • אפאזיה (הפרעה ביכולת ההבעה של מילים והבנתם),
  • ירידה בתחושות הסנסוריות, שיתוק חלקי או מלא,
  • חולשת שרירים,
  • פגיעה בחושים השונים (ראיה, שמיעה, טעם, ריח),
  • עליה בספסטיות (טונוס שרירים),
  • היפר-רפלקסיה, פגיעה עצבית,
  • ירידה בתחושה בשרירי הגוף בכלל ובשרירי הפנים בפרט, מה שעלול לגרום לצניחת עפעפים,
  • ירידה ברפלקס הבליעה, ירידה וחולשת שרירי לשון. בנוסף,
  • בעיות שונות בזכרון לטווח ארוך ו\או לטווח קצר,

הפרעות קוגנטיביות שונות: הפרעות במהלך החשיבה, בלבול. כמו כן, הפרעות בהליכה, הפרעות בשיווי משקל וקואורדינציה, רפיון שרירים, נוקשות שרירים, אי שליטה על סוגרים.

בין היתר, חלק מנפגעי ראש, נפגעים באזורים המווסתים רגש ולכן עלולים לסבול מבעיות רגשיות, נפשיות.

הפגיעות השונות בראש עלולות לגרום להפרעות גם במערכת עצבים מרכזית וגם במערכת עצבים היקפית. הבעיות הרבות שנגרמות לנפגעי ראש הינן קשות ומחייבות טיפול תומך ומשקם לתקופת זמן ארוכה.

מהו שיקום נפגעי ראש?

מחלקות\מכונים לשיקום נפגעי ראש, מורכבים מצוות רב תחומי, רב מקצועי, מומחה ומנוסה, מורכב מרופאים מוחים, ניורולוגים, פסיכיאטרים, אחיות, פסיכולוגים, מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטים, מוחים לפזולוגיה של המאמץ, ניורופסיכולוגים, קלניאית תקשורת, מרפאות בעיסוק ועוד.

שיקום נפגעי ראש נעשה על פי תסמיני המטופל המופיעים לאחר הפגיעה, השיקום הינו ספציצפי ומותאם לכל מטופל לפי צרכיו, יכולתו, גילו וכדומה.

השיקום נעשה בשילוב כל אנשי הצוות ולכולם מטרה אחת: לעזור לשקם את המטופל, חייו, משפחתו ועבודתו,הן בצורה פיזית והן בצורה נפשית.

בשל אופי הפגיעות הראש השונות, הצוות ממוקד לפי סוג הפגיעה ותסמיניה, לדוגמא: מטופל פגוע ראש עם הפרעות בתנועה, (שיתוק, חולשה, רפיון שרירים, קשיי הליכה, ישיבה, יציבות, פגיעה בשרירי הפה והבליעה, לעיסה, אי שליטה על סוגרים ועוד).

מטופל עם פגיעת ראש עם הפרעות תקשורת, כגון: אפזיה, דיסארטיה וכדומה. מטופל פגוע ראש עם הפרעות בתחושה באופן מלא או חלקי, באזורים שונים בגופו.

מטופל עם פגיעת ראש עם תסמינים של הפרעות בחשיבה, קשיים בהתמצאות, זמן, מקום, סיטואציה, הפרעות בשיפוט וכדומה. מטופלים פגועי ראש עם הפרעות רגשיות הגורמות לקושי בשליטה או קושי בביטוי רגשות.

במחלקות שיקום נפגעי ראש, מטפלים באופן ספציפי בכל תסמין ובעיה במטרה לשקם את האדם ולנסות להחזירו למצב תפקודי טוב מכל הבחינות.

בנוסף, קימיים מבחנים ניורופסיכולוגים שונים, העוזרים להעריך את מצבו לפני ואחרי השיקום. מבחנים ניורופסיכולוגים אלו גם מסייעים באבחנה מבדלת של הבעיה וגם מסייעים לתכנון המסלול השיקומי.

שיקום נפגעי ראש נועד לתת מענה לכל הבעיות הפיזיות והרגשיות, נפשיות שנוצרו אצל נפגע ראש, תוך כדי התחשבות בכל האספקטים בחייו. קיימים טיפולים פרטנים למטופל, טיפולים קבוצתיים, ריפוי ועיסוק, עזרה מעובדות סוציאליות ועזרה מפסיכולוגים הן למטופל והן לבני משפחתו.

רבים מנפגעי הראש יזדקקו לטיפול ושיקום ממושך, מה שעלול לגרום לתחושות של דיכאון וחרדה גם בקרב המטופל וגם בקרב בני משפחתו ולכן יש צורך לאורך כל השיקום בליווי של אנשי מקצוע שונים.

אולי יעניין אותך גם:

ישראל מובילה בשיקום ההכרה לאחר פגיעת מוח

מרכז השיקום

מרכז השיקום מתמחה במתן מידע בתחום השיקום, כל מה שרציתם לדעת על שיקום במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
פסיכולוג
הלם קרב: זיהוי, הבנה ותמיכה – מדריך לחיילים, חברים ובני משפחה

הלם קרב, או פוסט טראומה, הוא מציאות כואבת עבור רבים מהחיילים והחיילות בישראל. על פי נתונים עדכניים, אלפי לוחמים ולוחמות מאובחנים מדי שנה כסובלים מהלם קרב, והמספרים ממשיכים לעלות. זיהוי מוקדם של התסמינים והפניה לטיפול מתאים הם קריטיים להתמודדות מוצלחת ולחזרה לחיים תקינים. מאמר זה נועד לספק מידע, הבנה ותמיכה לחיילים, חברים ובני משפחה המתמודדים עם הלם קרב.

לקריאת המאמר »
תגידו שלום לדליפות היתרונות של תחתונים סופגים לחוזק רצפת האגן

תרגילי רצפת האגן חיוניים לשמירה על שליטה בשלפוחית השתן ומניעת בריחת שתן. תרגילים אלה כוללים כיווץ והרפיה של השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרחם והמעיים. עם זאת, לפעמים עדיין יכולות להופיע דליפות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מחולשת שרירי רצפת האגן.

לקריאת המאמר »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!